Skip to content

Varför ska man rösta på Lilith Svensson?

januari 15, 2010

Idag fick jag frågan, ”Varför ska man rösta på dig?”. Det är inte första gången jag får frågan men varje gång jag får frågan blir jag lite ställd. Jag tycker det är en av de allra svåraste frågorna att svara på. Givetvis borde jag ha ett färdigt svar, ett snabbt och rappt svar. Ja som en slogan eller nåt, du ska rösta på mig för att… ja och där tar det slut. Jag förstår inte riktigt varför det är så svårt, kanske är det den där Jante som man ibland hör talas om. Trodde nästan att jag arbetat bort det. Tror det är ungefär samma sak som när man skriver ansökningshandlingar. Ja jag vet inte om det är samma sak för dig men jag tycker att det är jättesvårt att t.ex. skriva det där ansökningsbrevet och berätta varför just jag passar så bra för just det där jobbet.

Men om jag nu kör en personvalskampanj och vill att du ska rösta på mig så är väl det minsta man kan begära att jag ska berätta varför man ska rösta på mig.

Inom kristdemokraterna skulle jag nog vilja säga att det finns två grupper, dels en grupp som vill att partiet skall vara ett mittenparti och en grupp som hellre vill dra åt höger. Jag tillhör den gruppen som inte tycker att partiet ska trängas med alla andra partier i mitten. Jag vill ha en borgerlig marknadsvänlig politik som samtidigt värnar om människovärdet och den lilla människan. Det handlar om frihet att få välja, personligt ansvar, låga skatter samt en företagsvänlig politik.

Vad en person har för bakgrund kan också spela in huruvida man vill rösta på den personen. Tycker du det är viktigt att man har en akademisk bakgrund och vad man arbetar med? Jag har en civilekonomexamen från Handelshögskolan i Göteborg. Idag arbetar jag på Skatteverkets upplysning och svarar på skattefrågor från både privatpersoner och från företagare. Jag ser vilka problem småföretagarna möter genom de beslut som tas av politiker. Jag tror inte på allt småduttande som görs med skattepolitiken. Helst hade jag sett att man gjorde ett helt nytt omtag om densamma. Det förefaller ganska populärt att ändra i skattereglerna för att kunna peka på att man tillgodosett en grupps behov, samtidigt blir skattereglerna mer och mer krångliga. Jag tycker att det är på tiden att vi gör det lättare för människor att driva företag. Om vi ska sänka arbetsgivaravgifterna, som jag tycker att vi ska göra, tycker jag att vi ska sänka för alla. Idag har äldre och yngre lägre arbetsgivaravgifter och jag förstår tanken med det och kan på ett sätt tycka att det är bra men samtidigt blir skattedeklarationen lite krångligare att fylla i. Rotavdraget är bra för många men om det blir fel kan företagaren få vänta ganska länge på sina pengar (förhoppningsvis är detta lite av en barnsjukdom, i samband med att fler och fler använder e-tjänsten blir det nog bättre) dessutom ökar administrationen för företagaren. Samtidigt kan jag ju förstå det med, orsaken till att man gjorde på detta sättet var ju att människor löpande under året skulle ha råd att anlita utförare och på så sätt skulle arbetsmarknaden påverkas positivt. Med tanke på hur många ansökningar som kommer in kan man ju inte annat säga än att det är succé. Men som sagt, jag tror att det är väldigt viktigt att vi fokuserar på att skala av och göra det enklare. Jag tycker att det ska vara enkelt att betala skatt och svårt att inte betala skatt. Idag kan det vara svårt att göra det som är rätt för att det är svårt att reda ut vad som är rätt.

Jag tycker att det är viktigt att det finns någon som förstår hur det fungerar i verkligheten.

No comments yet

Kommentera

