Skip to content

Valfrihet, graviditet och Brigitta Ohlsson

januari 27, 2010

Här ropas på jämställdhet, fler pappamånader, kvoterad föräldraförsäkring etc. och så kritiserar man och tar för givet att alla kvinnor vill stanna hemma. Jag är emot en kvoterad föräldraförsäkring, jag är emot att man viker fler månader till pappan. Eller pappamånader vilket felaktigt namn egentligen. Det handlar ju om månader-icke-möjliga-att överlåta. När vi fick barn fanns det 1 ”pappamånad”, det var den månaden jag tog ut. Resten av dagarna tog min man ut (eller om jag ska vara ärlig tog jag ut även garantidagarna under några somrar). Nu var jag visserligen hemma längre än en månad men då plockade jag inte ut några pengar. Jag studerade när jag fick barn, jag fick ut 60 kronor om dagen innan skatt. Det gjorde varken till eller ifrån kändes det som. Bättre att mannen då arbetade lite extra och sedan kunde ta ut de dagarna när jag gick tillbaka till skolan. Jag gick tillbaka efter ca ett halvår. För oss passade det oss bäst. För vissa passar det bäst att mamman är hemma i ett par år. För andra, som Birgitta Ohlsson passar det bra att vara hemma 1 månad.

Visst för många kan det kännas som en väldigt kort tid för en mamma att vara hemma. Men det är ju faktiskt inte helt ovanligt i andra länder där föräldraförsäkringen är långt ifrån så förmånlig som den är här.

Om Birgitta Ohlsson vill vara tillbaka efter 1 månad tycker jag att hon gör rätt som går tillbaka efter 1 månad.  Jag tror på valfrihet, jag tror på människors möjlighet att själva välja det som är bäst för dem.

Blogginlägget inspirerades av Karin Olsson i Expressen

2 kommentarer leave one →
  1. januari 27, 2010 09:14

    Helt riktigt! Själv valde jag en lång period, ca 10 år, då jag var hemma på heltid med fyra barn. Tyvärr fanns inte vårdnadsbidraget på 80-talet.
    Under den tiden började jag engagera mig politiskt i kommunen.

Trackbacks

  1. KD håller valfriheten högt « politikerlilith

Kommentera

