Skip to content

Varför bildar vi inte valallians?

februari 6, 2010

Jag kan förstå att man inte vill gå till val som ett parti, men varför inte som valallians? Thomas Gür skriver om det på SvD. Det är nog många fler än som undrar över det, jag med.

Jag tror många hade föredragit att kunna rösta på Alliansen, att man hade känt att oavsett vilket av dessa fyra partier jag lägger min röst på så är det på Alliansen jag röstar.

Givetvis förstår jag att man inte vill gå till val som ett parti, även om vi har en gemensam politik så finns det en del som skiljer sig åt också, och sedan ska vi ju inte sticka under stolen med att det säkert varit svårt att rent maktstrukturellt att få till listor. Många kan vittna om de diskussioner/meningsskiljaktigheter som kan uppstå på nomineringsstämmor. Att försöka samordna mellan 4 olika partier skulle nog bidra till en hel del knakningar. Även om jag faktiskt gärna skulle se ett mycket närmare samarbete, själv känner jag mig inte ens helt främmande för ett gemensamt parti.

2 kommentarer leave one →
  1. Ronald permalink
    februari 14, 2010 09:53

    Ja, det är väl för att inte småpartier – dit får man väl även räkna KD – inte ska kunna få så stort inflytande på rikspolitiken. Det finns därför en 4%-regel. Med en alliansröstning skulle KD komma med även om man inte nådde 4%-gränsen. Detta leder till ett odemokratiskt tillstånd. Nej till alliansröstning, alltså!

Trackbacks

  1. Lördagsbetraktelse om latteliberaler, valallianser och veckan som gått « Kent Persson (m) blogg

Kommentera

