Skip to content

Om att blunda eller inte blunda

mars 16, 2010

Idag svarade vänsterpartisten Lars-Åke Erlandsson (som för övrigt är en trevlig person som jag sitter bredvid i fullmäktige) på min debattartikel

Om man blundar riktigt hårt försvinner de ”förtryckande strukturerna”, ironiserar Lars-Åke Erlandsson (V), Varberg, i den här repliken till Lilith Svensson (KD) den 13/3.

Lite talade kan jag tycka att det är när jag som kvinna skriver emot kvotering och besvaras av en man som skriver för kvotering. Man kan fundera på vilka bakomliggande värderingar vi har. Jag som kvinna tror på mig själv och tror att jag kan ta mig fram för egen maskin. Erlandsson som man tror inte det, han tror att jag behöver kvoteras för att komma fram.

Jag som kvinna toppar kristdemokraternas lista i Varberg, jag är dessutom vald till ordförande. I toppen har vi varannan kvinnor/män. Dock är det inte lika många kvinnor som män som ställer upp i valet, ca 42 % på vår lista är kvinnor. På vänsterpartiets lista toppar man med ett par män och har 40 % kvinnor på listan. Måste vänstern ha kvotering inskriven i lag för att få fler kvinnor.

Idag står det i tidningen Riksdag & departement om feminister och hur man agerar i verkligheten (om det är en tillfällighet eller ej låter jag vara tyst).

”Finansminister Anders Borg är feminist. Men de utredningar han tillsätter har den största manliga dominansen av alla”

”Chef för integrations- och jämställdhetsdepartementet är Nyamko Sabuni (FP). Hon brukar betona att hon inte är feminist. Däremot basar hon över ett departement där en majoritet av utredarna, även på ordförandeposterna, är just kvinnor.”

”En annan minister som brukar bekänna sig åt feminismen, jordbruksminister Eskil Erlandsson, styr över ett departement som kraftigt domineras av manliga kommittéordföranden”

”Socialminister Göran Hägglund brukar vinnlägga sig om att ta avstånd från feminismen. Men könssammansättningen på hans utredningar vittnar om raka motsatsen: i socialdepartementet utredningar tillsätts exakt lika många kvinnor som män. Till och med på ordförandeposterna är det jämnt så det förslår: 53 procent kvinnor och 47 procent män.”

Ikväll känner jag för att vara lite konspiratorisk, kan det vara så att de som högst betonar feminism och att vi ska arbeta bort de förtryckande strukturerna är de som innerst inne tycker att kvinnor är lite mindre lämpade, lite mindre kompetenta än sina manliga kollegor. Att kvinnorna behöver kvoteras in för att kunna delta på samma villkor som männen.

Frågan är vem som blundar, är det jag eller är det Lars-Åke Erlandsson. Är det vänstern som blundar för sina egna fördomar om kvinnor och kvinnors kompetens eller är det jag som blundar eftersom jag vägrar inordna mig i den förväntade offerrollen?


No comments yet

Kommentera

