Skip to content

Sänkta egenavgifter

april 2, 2010

Sänkta egenavgifter tycker jag är bra. Egenavgifter är motsvarigheten till arbetsgivaravgifter fast för företagare. Alltså det som de får betala utöver inkomstskatten.

Regeringen har skickat ett förslag till riksdagen angående att sänka egenavgifterna för att på så sätt göra det mer attraktivt att driva företag i Sverige. Egenavgifterna föreslås minska med 5 procentenheter, dock högst 10 000 kronor per år.

Regeringen föreslår att de minskade egenavgifterna hanteras av Skatteverket inom ramen för det ordinarie deklarationsförfarandet. Den avgiftsskyldige ska i sin självdeklaration markera att han eller hon begär minskade egenavgifter samt, i förekommande fall, lämna uppgift om annat stöd av mindre betydelse som beviljats under beskattningsåret och de två föregående beskattningsåren m.m.

Jag tycker att det är bra att man minskar egenavgifterna men varför måste man så ofta göra särskilda regler. Sänk egenavgifterna och sänk arbetsgivaravgifterna för alla rakt över, tycker jag.

Jag skulle verkligen önska att vi kunde sätta oss och gallra och arbeta fram nya regler vad det gäller skatter och avgifter. Regler som var enklast möjliga, som alla kunde förstå och som var lätta att följa utan mycket administration varken för Skatteverket eller för företagaren.

Jag minns att jag en gång under min studietid sa att min dröm är att vara med och reformera vårt skattesystem så att det blev enklare. Det är fortfarande min dröm.

8 kommentarer leave one →
  1. matsing permalink
    april 2, 2010 15:05

    Visst är det bra att egenföretagare får lägre avgifter men Sverige blir inte ett framgångsrikt land pga många egenföretagare. Vi blir ett framgångsrikt land när företag kan växa.
    Därför måste det bli billigare att anställa den första och andra personen, kanske tom den tredje och femte. Det måste bli finansiellt försvarbart att anställa men det handlar inte bara om utgifter det handlar även om ansvar och möjlighet att ha flexibla anställningsavtal.
    Att växa ett litet företag idag kräver först att den ensamme företagaren jobbar 200% (helst 250%) under en längre period innan man vågar ta in en första anställd.
    Vill vi få alla småföretag att växa är det här det finns potential inte i att rekrytera 1000-tals nya egenföretagare.

    • april 2, 2010 15:21

      Jag håller med dig om att vi borde sänka arbetsgivaravgifterna så att det blir billigare att anställa, jag tycker inte att man ska stoppa vid första, andra eller femte. Personligen skulle jag gärna se att arbetsgivaravgifterna skulle sänkas för alla. Varför straffa de företag som anställer fler genom att låta dem betala högre arbetsgivaravgifter.

  2. Lennart Tegner permalink
    april 2, 2010 15:19

    Min dröm är att slippa restskatt varje år.

  3. april 2, 2010 16:43

    Klipper in nedanstående från min blogg som jag skrev i oktober 2009:: Vad tror Ni om det?
    ”Den största frågan nu och inför valet nästa år är hur vi kan skapa fler arbetstillfällen. Varför är det så viktigt? Jo av flera orsaker. För det första är det en förutsättning för att vi ska ha resurser att fördela till en god välfärd såsom vård och skola. Det är även av stor vikt att alla känner sig behövda och inte hamnar i utanförskap. Det politiska alternativ som har störst trovärdighet när det gäller jobben kommer att vinna väljarnas förtroende.
    Miljöpartiet vill gärna framstå som småföretagarnas bästa vänner. Även Socialdemokraterna tycks ha insett att företagarna inte bör betraktas som profithungrande klassfiender.
    Nu gäller det för Alliansen att vrida vapnet ur händerna på oppositionen och vinna förtroende hos såväl företagare som hos de arbetssökande.
    Nu lanserar jag ett förslag som jag är övertygad om att skulle skapa jobb i främst landets många småföretag:
    Inför ett grundavdrag vid beräknandet av arbetsgivaravgifter som motsvarar lönen till en anställd.
    Det skulle innebära att den egenföretagare som idag sliter ensam allt för många timmar skulle kunna ta steget att anställa en person utan att det kostade mer än lönen till den anställde. Det som avskräcker många att anställa är just de höga lönebikostnaderna. Även småföretag som redan har anställda skulle då kunna bereda plats för ytterligare en utan att det kostade mer än lönen. Grundavdraget på låt säga 20 000 SEK/månad skulle vara lätt att administrera och snabbt ge utdelning i form av fler jobb. Varför åker så många över till Danmark för att få anställning? Jo, i Danmark existerar inte systemet med arbetsgivaravgifter. Ett litet steg att närma oss Danmark skulle vara att införa detta grundavdrag.
    Det parti som driver detta kommer att vara vinnare såväl hos landets alla småföretag som hos dem som kommer att få anställning på grund av denna lättnad i beskattning av arbete.
    Jag driver idén. Om det inte är på gång innan valet 2010, och jag blir invald i riksdagen så kommer min första motion att handla om just detta!

    • april 3, 2010 05:12

      Skulle avdraget göras på skattedeklarationen när man redovisar skatt och avgifter varje månad? Eller skulle det göras på inkomstdeklarationen? Om du bara har en anställd betalar du ofta inte så mycket i arbetsgivaravgifter som 20 000, om du inte har arbetsgivaravgifter att dra emot vad skulle övriga avdraget dras emot (kan inte dra bort mer skatt än man betalar) eller skulle det bara falla?

      Personligen är jag emot att man inför fler avdrag, jag ser hellre att man minskar kostnaderna rakt av.

      • april 3, 2010 05:49

        Hej!
        Jag tänkte mig ett fribelopp för sociala avgifter som motsvarade lönen för en anställd. Vid den månatliga skattedeklarationen beräknas avgifterna bara på utbetald lön överstigande låt oss säga 20 000 SEK. Det skulle ge ett starkt incitament för egenföretagare att gå från att slita själv till att anställa sin första medarbetare. Det är en tröskel att ta steget och bli arbetsgivare. Med detta skulle det ekonomiska åtagandet lätta till att omfatta endast bruttolönen och avgifter enligt avtal mellan arbetsmarknadens parter.(TGL, STP. m.m.) Den tunga biten, dryga 30% skulle inte omfatta lönen för motsvarande en anställd.
        Detta skulle gälla för alla, men skulle träffsäkert gynna de allra minsta företagen. För ett storföretag skulle det inte ha märkbar betydelse.
        Lite samma tänk som grundavdraget för inkomst av tjänst vid den årliga inkomsteklarationen. Ett fribelopp innan skatten börjar tas ut.
        Miljöpartiet har lagt ett liknande förslag nyligen, har inte granskat detaljerna i det./Magnus

      • april 3, 2010 05:57

        Ok, då förstår jag lite mer. Ska fundera lite mer vad jag tycker om det.

        Men som jag spontant fortfarande tycker är att man tillför ytterligare något att ta ställning till vilket riskerar effekter som exempelvis att arbetsgivare inte vill betalar ut en högre lön än gränsen för att betala egenavgifter eller att det ökar incitamentet att betala ut resterande svart.

        Jag vill hellre se ett enklare system, så enkelt som det bara är möjligt.

Kommentera

