Skip to content

en ljusare framtid är vår…

maj 6, 2010

Ibland hör jag åsikter om att Alliansens politik saknar omtanke och hjärta.

Att uppmuntra eget ansvar och egna initiativ är inte att vara elak. Samtidigt är det inte snällt att vårda någon så till den grad att personen blir passiviserad. Visst kan det vara skönt att skylla ens egna tillkortakommanden på någon annan, och visst kan det vara så att det finns vissa bakgrundsfakta som förklarar men det är inte omtänksamhet att tala om för en annan människa att den personen inte kan påverka sitt eget liv. Det är inte snällhet att istället för rehabilitera förtidspensionera. Det är inte snällhet att bara erbjuda akademiska utbildningar även till de som inte orkar med. Det är inte rättvist att skatta sönder de som arbetar hårt.

I debatten säger de rödgröna att den höjda skatten ska drabba de som tjänar över 40 000 kronor (”inte dig utan någon annan som har råd”), och visst kan det kännas så att att de som tjänar 40 000 kronor minsann har råd att betala skatt. 2006 hade den som tjänade 40 000 kr kvar 25 000 efter skatt (räknat på skattetabell 31). Idag räcker det med att du tjänar 34 000 för att få behålla 25 000. Vad vill jag ha sagt med detta? Jo med ett högre skattetryck tvingas lönerna upp för högavlönade, för att personen ska ”tjäna” på en löneförhöjning behövs det ett högre lönepåslag vid en starkt progressiv skatteskala.

Varför tycker jag att det ska vara möjligt att tjäna pengar utan att allt går bort i skatt? Jo för att jag tycker att det är orättvist att bara de som redan har ska vara mer givet. Nu invänder säkerligen en del. Att Alliansens politik minsann gynnar de som redan har (vilket också beror på hur man räknar, kronor eller procentsats, men det får jag ta en annan gång). Vad man glömmer bort är att det inte är statiskt (borde iaf inte vara det) vem som har. Jag tycker att det ska vara möjligt att arbeta sig upp, jag tycker inte att bara för att jag inte föddes med ett stort kapital i ryggen så ska jag inte heller kunna arbeta ihop det. Det var tydligen helt okej att tjäna hur mycket pengar som helst på pengar. Alltså har du pengar ska du kunna satsa dem och ”bara” betala 30 % i kapitalskatt. På så sätt kan de som har få ännu mer och de som försöker arbeta sig upp ska tryckas ner (för du ska minsann inte tro att du är någonting, att du är bättre än någon annan).

Jag tycker att de rödgrönas politik är orättvis. Jag vill att fler människor ska kunna stå på egna ben och känna glädjen i att försörja sig genom eget arbete. Jag vill att fler företag ska starta, stanna och växa i Sverige. Jag vill att våra barn ska kunna växa och nå sin fulla potential. Jag tror på valfrihet och ansvar. Jag tror på människors möjligheter.

Jag tycker att det är kärleksfullt när man låter sina barn stå på sina egna ben, jag tycker att det är kärleksfullt att låta sina barn ta ansvar för sina egna handlingar för det är så våra barn blir framgångsrika och trygga i sig själva och vad de klarar av. Och på något sätt tycker jag att man kan jämföra politiken med barnuppfostran. Curling eller självständighet?

Jag tycker att alliansens politik är god och jag tror att vi går en ljusare framtid till mötes.

4 kommentarer leave one →
  1. maj 6, 2010 21:18

    Jag vill att även de som inte kann tjäna pengar kan ha ett liv värd att leva utan att behöva leva på vatten och bröd och behöva tigga för struntsummor.

    Jag vill att vi avskaffa monarkin i Sverige, de kostar bara pengar och tillför inget till vår samhälle, inte tror ni ju på gud heller som var den som gav makten och rikedom till kungen? Det fins ju tillräckligt många ställen som det redan brinner, vård, skolor, etc. de behöver skattepengar mycket mer.

    Jag vill att all arbete ska vara värderat. Det görs så mycket viktig jobb som ingen få betalt för och de som gör det är de dumma, för att alla bli bara värderat på hur mycket pengar de tjänar, inte på hur mycket de tillför vår samhälle. Och om du inte få in mycket pengar då kan du inte heller behålla mycket skatt om den sänks.

    Jag vill att staten är tillräckligt stark så att den kan hjälpa de som behöver hjälp, så att ingen behöver ramla genom vår sociala nät bara för att företagare ska ha mer vinst.

    Jag vill ha ovillkorlig medborgarlön så att ingen behöver mer jobba med något som han eller hon hatar bara för att få mat på bordet.

    Jag vill avskaffa pengar som bara tillför und i världen. Alla krig förs pga. de, folk bli dödat pga. de. Och egentligen har vi ju nog maskiner som skulle kunna göra all tråkig jobb för oss så att vi kan koncentrera oss på det var av oss kan göra bäst.

    Det bli ju bara mindre och mindre jobb för att maskiner ta över det. Men ändå behöver de som använder maskinerna inte betala lika mycket skatt än de som använder människor, därför gör de ju det, och jag tycket de gör rätt, vi har inte jobbat hård i hundra år och skaffat fram maskiner som gör jobbet åt oss bara för att nu gnälla att de ta våra jobb. Men på lång sikt kan staten inte bara leva på de pengar som han får in från människor som jobbar, man måste börja beskatta maskinarbete också.

    Hehe men nu ska jag sluta annars bli det för långt här 😉

    • maj 7, 2010 03:30

      Givetvis ska man kunna ha ett värdigt liv även om man av någon orsak inte kan arbeta.

      Monarkin vill jag ha kvar, att säga att den inte tillför några pengar är fel. Det är stor PR för Sverige. Vad skulle vi ha för representation istället (för vi behöver någon)? President? Tror inte det skulle bli billigare.

      Det handlar inte alltid om att tillföra mer pengar, bara för att en grupp får mer pengar betyder det inte med automatik att det blir bättre kvalité. Skattepengar ska användas med varsamhet.

      Något som varit helt obetalt är att vara hemma med sina barn, det ville KD ändra (valfrihet mellan systemen, billigare m vårdnadsbidrag än förskoleplats). Därför har vi infört vårdnadsbidrag. Vi vill att detta ska vara högre än dagens 3000.

      Medborgarlön är en intressant tanke men jag tror inte alls på det. Jag förstår inte varför jag ska kunna bli försörjd bara för att jag ska slippa att arbeta med något jag inte tycker om. Jag anser att vi var och en har ansvar för vårt eget liv och för vår egen försörjning (även om det nu ska finnas skyddsnät). Varför ska inte jag behöva arbeta när grannen gör det? Vad ger mig rätten att bli försörjd av mina medmänniskor bara för att jag inte trivs med mitt jobb?

      Pengar är väldigt praktiskt när man ska utväxla ett arbete mot ett annat vilket är en orsak till att människor började använda pengar.

      Det låter som om du vill införa ett utopiskt samhälle, jag tror inte på utopier.

  2. maj 8, 2010 11:02

    ”Skulle du slippa att arbeta för att du får ca. 10000 SEK grundlön?” ”Nej” säger 85% av personer som man frågar, 10% säger ”Nja, jag skulle väl hitta något som jag tycker om att jobba” och 5% säger ”jag skulle först resa eller ta hand om min gamla mamma, barn, etc.”

    Om man däremot frågar ”Skulle de andra slippa att arbeta för att de få ca. 10000 SEK grundlön?” Då säger 75% ”Ja.” Konstigt, eller?

    Och arbeta är ett fel uttryck, men jag hittar inte översättningen till ”Erwerbstätigkeit” som betyder att man får pengar för tiden man spenderar att göra något åt någon annan.

    Vår tid har förändrats. 50 år sedan försörjde en bonde 8 andra personer. I dag försörjer en bonde ca. 150 personer. Det bli lite tight om alla bönder ska fortsätta jobba. Och exakt samma utveckling ske i alla andra område. Vi måste börja tänka om.

Trackbacks

  1. verkligheten « politikerlilith

Kommentera

