Skip to content

om sociala medier i SR

maj 16, 2010

Sveriges radio P4 Halland har inför valet 2010 en serie om sociala medier och halländska politiker, i serien är jag en av de politiker som intervjuas.

Sociala medier Del 1 Sociala medier kan avgöra valet

Lilith Svensson, kristdemokratisk kommunpolitiker, är en flitig användare av de sociala medierna. Det första hon gör på morgonen är att gå in på twitter.

Sociala medier Del 2 Vilka följer politikerna på nätet

Även om de sociala medierna har vitaliserat demokratin som flera av politikerna säger, så undrar jag om man inte också ökar klyftan mellan de som är politiskt intresserade och de som inte är det.

Lilith Svensson, kristdemokratisk kommunpolitiker i Varberg ger mig dock svar på tal.

– Även om du är ute och träffar folk så är det inte de ointresserade som kommer fram och vill prata politik. Men på twitter så har jag alla typer av människor som följer mig och vi för alla typer av diskussioner. Jag tror att det kan öka intresset för politik.

Sociala medier Del 3 von Sydow ”Det får inte ta för mycket tid”


Lilith Svensson, en av de mer flitiga på nätet, lägger minst två timmar om dagen på nätet och hon säger att man själv måste känna efter var tiden går.

Sociala medier Del 4 Att vara fri i cyberrymden

Kristdemokraten Lilith Svensson har gjort sig ett namn i hela Sverige för att hon är flitig användare av sociala medier.

Men vad händer om det är Lilith med de sociala medierna hon blir känd som och inte som kristdemokraten Lilith som tycker si och så.

– Jag är kristdemokrat och det är det partiet jag ska representera, det är viktigt vad människor vet vad kristdemokrati är så att de inte bara röstar på mig för att jag finns i sociala medier.

– Det är viktigt att jag som kristdemokrat driver kristdemokratisk politik och inte enbart mina egna frågor, säger Lilith Svensson.

No comments yet

Kommentera

