Skip to content

Jag drömmer om en skattereform

juni 1, 2010

Jag har ofta sagt (ja kanske inte här på bloggen) att jag aldrig vetat vad jag velat bli när jag blir stor men en dröm som fortfarande håller i sig från högskolestudierna är drömmen om en ny skattereform och att få vara med i det arbetet.

Idag är skattelagen ett lapptäcke, ett gytter av lagar som korsar varandra hit och dit. Än ska den ena gruppen gynnas och sedan den andra och då blev den tredje missgynnad och ska kompenseras.

Skattelagen är onödigt krånglig. Det är i skattelagen politiker hamnar när de lägger nya förslag. Peter Birsch Sørensen, professor i nationalekonomi vid Köpenhamns universitet skrev i gårdagens DN om att ett effektivare skattesystem ger staten 30 miljarder.

Även om jag inte håller med om allt han skriver så har han en stor och tydlig poäng om att vi måste göra något åt vårt skattesystem och att vi behöver en rejäl skattereform.

Men om man inte kan få århundradets skattereform som Per Gudmundsson skriver i SvD ja vad ska vi göra då. Ja om jag inte får vara med om en skattereform (och om den inte görs även om jag inte är med) då skulle jag vilja arbeta med att rensa upp i skattelagen. Det är vad jag skulle vilja arbeta med om min dröm om att komma till Riksdagen uppfylldes och om jag då fick komma till det åtråvärda skatteutskottet, ja då skulle jag vilja vara med och göra det enklare att leva, i alla fall enklare att följa skattelagen.

No comments yet

Kommentera

