Skip to content

Hur ska det gå i valet?

juni 3, 2010

Ja det kommer verkligen bli ett spännande val i år. Det har väl knappast aldrig varit så här polariserat. Två tydliga sidor står mot varandra, vem vinner?

Det är ett oerhört viktigt val och en valvinst betyder enormt mycket för båda sidorna. Förlorar Alliansen detta valet tror jag att luften lite kommer att gå ur. De borgliga partierna har lyckats med ett nära samarbete påbörja arbetet med vad vi tror är bäst för Sverige. Under en internationell kris har Sverige mycket starka statsfinanser och en tillväxt som är bäst i Europa. Det är imponerande. För s är det oerhört viktigt att återkomma till makten, att låta någon annan att mer än en mandatperiod ”låna” makten går ju knappast inte. S har dominerat och indoktrinerat vårt land i evigheter och det är lätt att låta socialdemokratiska värderingar komma fram om man inte reflekterar något ytterligare.

Undersökningar har visat att de rödgröna stöds av många unga, jag tror att det har med att unga människor känner solidaritet och tror att det finns hos s eftersom de talar så mycket om solidaritet (och ja visst kan det finnas hos s, däremot tror jag inte att den sortens solidaritet alltid är bra, att tycka synd och och att behandla människor som offer istället för att se deras enorma potential är inte bra, tror jag), men nu verkar det som om det håller på att vända. Metro skriver att fler unga stödjer Alliansen. Jag tror att det till viss del kan handla om ett ökat kritiskt tänkande. De unga kanske inte längre går på s-retoriken. Till exempel att de går ut och lovar jobb till alla… eller utbildning eller praktik… ja vad kommer det bli, jobb eller arbetsmarknadsåtgärder? Bättre är det väl att göra det bättre och lättare för företag att växa och anställa så att behovet av att anställa ökar. Fiktiva arbeten är det väl få som önskar. Jag minns hur det var när jag slutade gymnasiet och hur jag störde mig på att arbetsförmedlingen behandlade mig som ett barn som behövde sysselsättas. Det handlade aldrig om att jag skulle ha en chans att få ett arbete (det var ungefär det som de sa) vad de riktade in sig på var praktik eller arbetsmarknadsåtgärd. För mig var det förnedrande. När jag läste nationalekonomikursen förstod jag även att arbetsmarknadsåtgärder har många negativa effekter så som riskerna av undanträngande av reguljär arbetsmarknad.

2 kommentarer leave one →
  1. juni 3, 2010 06:34

    Först och främst måste jag säga att jag inte är allt för förtjust i systemet med två block som går till val.

    Sen är ju opinionsundersökningar alltid osäkra, men att S tappar och M vinner är ju en trend som har funnits ett tag nu. Valet kommer att bli (fruktansvärt) intressant och jag tror inte att det kommer att vara klart förrän den sista rösten är räknad. tre partier har i mätningarna varit nära eller under 4% spärren, Kd, Sd och C…

    Sen håller jag givetvis inte med dig om att alliansens politik skulle vara i närheten till bra eller att alliansens politik skulle gynnas av kritiskt tänkande, jag tror snarare att det är tvärt om ; )

    //Tom Andersson (mp)

    • juni 3, 2010 18:53

      Tror du att unga människor har mindre kritiskt tänkande idag? Det tror inte jag. Jag tror att de unga idag som har växt upp med reklam tätt inpå sig är mer skeptiska inför det som serveras på en tallrik för dem. Att de tänker ett steg till. Men visst jag kan ha fel, skulle vara intressant att se om det finns ngn undersökning på det där. Kanske någon som sett en sådan?

Kommentera

