Skip to content

Vad mer ska vi göra åt ungdomsarbetslösheten?

juli 13, 2010

Jag tycker att Alliansen har gått rätt väg med att generellt sänka arbetsgivaravgifterna till hälften för personer under 26. Jag tror på generella lösningar för att minska ungdomsarbetslösheten. Jag tror inte att man bara ska rikta in sig på att göra det billigare att anställa en arbetslös eftersom det kan få skadliga effekter. Till exempel så gynnar det inte de personer som kan hålla sig med jobb, det vill säga gå från ett jobb till ett annat. Jag tror att vi mer generellt måste göra det bättre för företagare så att deras företag växer och behöver anställa. Fler växande företag skapar fler jobb vilket ökar skatteintäkterna. Ju fler som betalar skatt desto mindre skatt behöver vi betala för att ha råd med välfärden.

Politiker talar ofta om praktikplatser som någon sorts räddande ängel av ungdomsarbetslösheten. Att det är så viktigt att ungdomar får komma ut på arbetsmarknaden. Jag minns hur mycket jag själv störde mig på arbetsförmedlingens vurmande för praktikplatser när jag slutade gymnasiet. Jag ville ha ett jobb, jag ville jobba och försörja mig själv. Vad jag störde mig på var att de sa till mig att jag inte skulle ha en chans att få ett jobb och att det enda alternativet var praktikplats. Dessutom tror jag att praktikplatser, även om de inte ska, tränger undan reguljär sysselsättning. Jag tror inte det viktigaste för personer som söker sitt första jobb är att det ska vara heltid, däremot finns det en enorm självförtroendehöjare i att en arbetsgivare behöver dina arbetsinsatser och är beredd att betala för det även om det bara är några timmar per dag.

Sanna Rayman skriver om ungdomsarbetslösheten i dagens SvD hon sätter fingret på något mycket viktigt.

Faktum är att Sverige nu har provat följande kombinationer:

– lite flexibilitet och mycket security

– lite flexibilitet och mindre security.

En sak är ännu oprövad, nämligen mycket flexibilitet.

Vad tror DU är rätt väg att gå för att komma till rätta med ungdomsarbetslösheten? Kom gärna med dina synpunkter och förslag (givetvis får du även nämna den övriga arbetslösheten).

No comments yet

Kommentera

