Skip to content

Sociala medier: både flipp & flopp eller kanske varken eller

juli 22, 2010

Det var ett tag sedan jag var med i Kent Perssons bloggdebatt, denna vecka ska det handla om huruvida sociala medier är en flipp eller flopp. Ja är det en flipp eller flopp. Jag har läst en del andra inlägg i debatten och det framkommer saker som jag håller med om, till exempel att sociala medier kan vara en flipp för enskilda personer men att det blivit en flopp för partierna. Men ett parti besår ju av individer. Jag funderade ett tag om det är ok att jag skriver den här bloggposten eller inte men så tänkte jag att strunt i det. Jag tror inte vårt parti och det exempel som jag tänker ta upp för att illustrera vad jag menar är särskilt unikt utan jag tror att det finns i de andra partierna också. Jag tycker att sociala medier innebär en fantastisk nytt sätt att arbeta på men jag tror inte alltid att själva organisationen hänger med. Paul Ronge ställer frågan till Expressenjournalisten Niklas Svensson i sin bok Sociala medier – en halv sekund från ord till handling

Ronge: Jag ser med stor förundran på hur journalister länkar till varandra och snart också till konkurrenter. Min gamla ”scoopreporter” är väl snart förpassad till elefantkyrkogården. Men tillhör du den där nya sortens reportrar som är beredd att samarbeta med andra om nyheter?

Svensson: Ja, jag har alltid länkat och är inte orolig. Jag tror tvärtom – har du ett scoop så går du ut snabbt som tusan och tar hjälp av alla att gå vidare på det spåret. Det innebär att du marknadsför dig som reporter och då vet ju varenda jävel att du var först. Jag tror verkligen att det går att kombinera scoopjournalistik med samarbete. Det vinner man på i längden.

Jag tror många inom den politiska organisationen är kvar i var Ronge hänvisar till som scoopreportrar. Ett tydligt exempel jag har från mitt eget parti är när Kristdemokraterna gick ut och utmanande de andra partierna i en valstugekamp. Den 28 juni fick vi släppa det och bjuda in media. Eftersom jag som arbetade gjorde jag som vanligt när jag släpper någonting, jag lade upp det på min blogg, youtube, twitter och facebook innan jag gick till jobbet. Jag kollade noga så att det inte stod någonting om tider eller dylikt men det som fanns nämnt var datum. Jag borde väl förstått bättre kan jag tycka nu i efterhand, givetvis borde jag inte lagt upp det så tidigt. Och så var det ju, när jag kommer till jobbet blir jag uppringd av riksorganisationen. Jag har släppt det alldeles för tidigt, man hade inte haft pressträff ännu. Med rodnande kinder bad jag om ursäkt och kände mig faktiskt jättedum. Erbjöd mig att plocka bort det jag lagt ut och fick till svar att det vore bra om jag kunde göra det. I efterhand känner jag att jag stör mig rejält på detta. Otydliga riktlinjer som helt har sin grund i ett gammalt sätt att arbeta, inte blev det någon direkt media heller (och det tror jag inte var mitt fel att jag lagt ut det för tidigt, det var inte många som hann läsa mina inlägg innan jag fick plocka bort, men vem vet, kanske hade man fått någon media om jag inte varit nödgad att plocka bort det när jag gjorde det). Sådant här får mig att tveka om vad som är ok, jag känner att jag bara vill släppa sådant som jag själv är helt ansvarig. När ekots reporter Bengt Hansell kontaktade mig genom Twitter för att han först ville höra vår politik om skolan kände jag att det var bäst att bara vidarebefordra hans önskan uppåt i riksorganisationen, jag hoppas att någon där kommer att ta kontakt med honom för att låta honom få veta det senaste om vår skolpolitik (ja det som ännu inte ligger ute på hemsidan, det kan man ju helt säkert skicka vidare, men vad är nyhetsvärdet i det).

Jag tror att vi som politiker och partier har en fantastisk möjlighet att använda sociala medier, men det skulle vara bra om vi kunde ta åt oss av alla de råd som finns, om vi kunde tänka utanför boxen och inte bara vara låsta i den gamla kunskapen om hur man ska hantera media.

Andra som har skrivit om ämnet är bland annat Mary X Jensen  Brit Stakston Peter Andersson, Claeskrantz Tomas Melin Makthavare Niclas Strandh Paul Ronge Erik Laakso Fredrik Kjellberg och Enligt min Humla.

9 kommentarer leave one →
  1. juli 22, 2010 06:00

    Intressant. Jag skrev också ett inlägg om saken och ser väl mitt bloggande som en flipp, i alla fall utifrån mitt eget perspektiv.

    http://minamoderatakarameller.blogspot.com/2010/07/sociala-medier-flopp-for-politiken.html

  2. juli 22, 2010 06:15

    Det har du rätt i, jag var inne och läste det. Trodde att jag hade länkat till dig också men det hade jag visst missat (jag hämtade en del länkar från ditt blogginlägg och blev inspirerad att skriva när jag läste). Jag uppdaterar inlägget 🙂

  3. juli 22, 2010 08:18

    Det är intressant det du säger, jag tror att i vissa utav de social medierna ska man arbeta som en organisation men i andra medier är det bättre att kommunicera som individer. Det blir otroligt viktigt för organisationer, politskt eller av andra intressen, att ha en strategisk kommunikationsplan som tydligör vad som ska kommuniceras var och hur. Tror det (detta är bara en min egna uppfattning) är många organisationer som syns på de olika sociala medier bara för att synas där utan någon direkt genomtänkt plan över varför man syns där. Mer än att synas är bra. Nu säger jag inte att detta är fallet för KD.
    Precis som när Internet börja komma under 2000-talet så börja alla företag ha hemsidor men hade ingen som helst susning om hur de skulle använda det. Lite samma problematik kan man se i de sociala medierna, det finns där men många har inte koll på hur de ska använda sig av det. Hmm ska försöka runda av detta och hitta en poäng i varför jag skriver…Min poäng är, att ha en väluttänkt kommunikationsplan för att hantera sociala medier, att tänka varför gör vi detta? Vad är effekten vi vill nå? Marknadsföring 1on1.

    Tyckte det var ett intressant inlägg 🙂

Trackbacks

  1. JMW Kommunikation » Utan intern förståelse funkar inte sociala medier
  2. Om djungeltrummor och att så i periferin men skörda i mitten ( @politikerlililith @paulronge ) | Signerat… //Mia Ankarvall
  3. Politiska inlägg från Twingly 2010-07-22
  4. Peter Andersson - med rätt att tycka....: Sju punkter om sociala medier, politiken och framtiden
  5. Debatten om politiken i de sociala medierna bjöd på många intressanta tankar « Kent Persson (m) blogg
  6. Varför inte en nyårskrönika « politikerlilith

Kommentera

