Skip to content

Det här med könsroller

juli 28, 2010

Kunde inte låta bli att skriva ett inlägg om könsroller. På Twitter delar man ju ibland med sig av sitt vardagliga liv. Idag berättade jag att jag höll på att baka bröd till dottern som önskat sig nybakat bröd.

Vad jag reagerade emot var Leos taggningar i inlägget, är det typiskt en kvinnlig kd-politiker att göra det som är typiskt ”kvinnogöra”? Jag gillar att baka bröd eftersom jag tycker att det är så gott och det är så enkelt att göra. Jag gillar att laga mat, och jag gör det bra. Men jag och min man har verkligen inte ett strikt könsuppdelat förhållande (men om man nu har det tycker jag inte det är något fel i det, så länge man har funnit ett sätt som fungerar för båda parterna).

I måndags blev jag intervjuad av en journalist, hon frågade om kvotering av föräldraförsäkringen och huruvida vi delat vår föräldraförsäkring lika. Mitt svar var nej, vi delade inte lika. Vi delade faktiskt inte på långa vägar lika. Jag tog ut en månad, resten tog min make ut. Att kvotera tycker jag är fel, familjer ser olika ut och situationer ser olika ut, därför tycker jag att man ska få bestämma själv. Om det nu är så att det innebär, som det brukar framföras i debatter, en snedvridning för kvinnor i lön etc. ja då får väl vi kvinnor själva ta ansvar för detta och inte ta majoriteten av dagarna. Vi har faktiskt ett eget ansvar som vi inte kan dumpa över på samhället och kräva att lagar ska stiftas (fast nu är det ju ändå så att detta inte är något som krävs av väljare, det är mest politiker och politiska proffstyckare som framför kravet).

Delar vi lika på hemarbetet? Just nu, nej. Nej det gör vi inte för i och med att jag pendlar till mitt arbete, i och med att min man inte gör det, samt i och med att jag är borta väldigt mycket pga. politiken så gör det att min man är mer hemma än vad jag är. I alla fall just nu. Därför gör han mer.

Dessutom är han mer tekniskt kunnig och har verkligen inte tummen mitt i handen vilket även innebär att han gör mer av det ”manliga” renoveringsarbetet.

18 kommentarer leave one →
  1. juli 28, 2010 06:47

    Okej…. Det var ett skämt… ? Och en pik…

    Nu får jag förklara:

    Min fru bakar också bröd. Vad jag menade var att KD rent generellt sett inte accepterar eller i värsta fall gör ner och ser ner på människor som inte lever stereotypen av ”kärnfamiljen”.

    T ex att KD inte deltar i Pride. Varför gör KD inte det?

    • juli 28, 2010 10:03

      Jag förstod att det var ett skämt och en pik 😉 tog inte illa upp men ville ändå passa på att förtydliga mig eftersom dina fördomar inte är ovanliga. Sedan skulle jag inte hålla med om att vi i KD generellt sett inte accepterar eller ser ner på människor som inte lever stereotypen av kärnfamiljen. Däremot har vi en politik som värnar om familjen.

      Varför deltar inte KD i pride? Men det gör vi ju: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/kristdemokraterna_i_stadshuset/pressrelease/view/pressinbjudan-kristdemokraterna-arrangerar-seminarium-paa-pride-444907

      Däremot hade inte Göran Hägglund möjlighet att vara med i RFSL:s partiledardebatt RFSL accepterar bara att partierna företräds av sin partiledare, om partiledaren inte har möjlighet ställs endast fram en tom stol. Dvs. har inte partiledaren möjlighet kan ingen ersättare sättas in.

      • juli 28, 2010 10:37

        Jag förstår. Däremot är jag nyfiken på varför KD vill olikbehandla människor beroende på deras tycke eller tankar?

        Varför ska inte alla människor behandlas lika – oavsett läggning – t ex (tänker här främst på t ex giftermål)?

  2. juli 28, 2010 07:08

    Mycket bra skrivit av dig. Ja det är verkligen skillnad på familj och familj och hur man delar upp saker i livet.

    • juli 28, 2010 10:57

      Tack! Och tack för att du länkat från din blogg!

      • juli 28, 2010 18:20

        Allt för dig, skämt å sido, Jag länkade till det för att jag tyckte det var något som berörde mig

      • juli 28, 2010 18:22

        Ser till och med i dina trackbackar att båda mina bloggar har länkat hit Fast den ena håller jag ju på att avsluta.

  3. juli 28, 2010 10:52

    Leo:
    Jag tror inte riktigt att jag förstår hur du menar, men jag ska försöka svara så gott jag kan.

    Vad det gäller giftermål så tog KD fram ett eget förslag som innebar att vi skulle göra om det till en civilrättslig akt dvs. alla skulle få gifta sig borgerligt oavsett om du gifte dig med en man eller med en kvinna. Därefter skulle man kunna välja om man ville ha en ceremoni i en kyrka eller annat samfund. Egentligen borde ju detta vara det korrekta, helst med tanke på att kyrkan och staten gått skilda vägar i samband med upplösningen av stadskyrkan. http://www.kristdemokraterna.se/PressOchMedia/Pressmeddelanden/Familj/Giftermalsbalk2009.aspx Däremot tycker inte jag, och inte heller KD att man till exempel ska få vara gift med flera på samma gång.

    Kristdemokraterna har människovärdet som en central utgångspunkt vad det gäller vår politik. Människovärdet är unikt och okränkbart. Däremot är vi olika personer. Personalism är kristdemokraternas alternativ till individualism och kollektivism. För oss är inte den enskilde sig själv nog och oberoende av andra, men inte heller bara en anonym kugge i det stora samhällsmaskineriet. Varje människa är unik, men behöver gemenskap med andra för att utvecklas.

    Vi har olika behov och våra liv ser olika ut. Därför är det så viktigt med valfrihet. Att vi har möjlighet att välja t.ex. skola och omsorg. Jag tror inte att människor är stöpta i en enda form och att allt passar alla. Så på så sätt kan man väl säga att vi tycker att människor ska behandlas olika. Olika utefter deras förutsättningar och önskemål.

    • juli 28, 2010 11:07

      Svar från en äkta riksdagskandidat. Tack =)

      Gällande KDs förslag kring äktenskap: Du tror inte att det skulle kunna bli problem för likkönade par att få till stånd en ceremoni i Kyrkan? Eller det skulle falla under diskrimineringslagen om en präst vägrade viga ett likkönat par?

      • juli 28, 2010 11:27

        Jag tror att det skulle kunna vara svårigheter att få till stånd en cermoni i en del trossamfund. Ser egentligen inget problem m det. Vi har religionsfrihet i Sverige.

      • juli 30, 2010 12:50

        Leo. Svenska kyrkan har valt att lösa det så att det är tillåtet men varje präst har rätt att avböja att utföra en sådan ritual. Precis som varje präst har rätt att slippa tjänstgöra med någon han inte anser vara rätteligen präst (dvs kvinna). Knäppt ja. Därför måste jag säga att jag tycker att det vore rätt att ta av de religiösa samfunden den juridiska vigselrätten och på så sätt göra som på många andra ställen: att det juridiska är en sak, det religiösa en annan. Då kan vem som helst få möjligheten att välsignas (vilket det rent teologiskt blir) i vilket samfund som helst: svenska kyrkan, pingst, Church of satan, Humanisterna.

  4. augusti 17, 2010 18:02

    Tja, jag har en kollega vars man ofta kliver upp på morgonen och bakar bröd. Här hemma är det jag som står för bakandet, då det är en hobby jag har. 😉

    Håller för övrigt helt med dig om att det ska vara upp till var och en hur man vill dela upp föräldraledigheten, ingen annan kan ju veta vad som är bäst för just min (eller din) familj.

  5. Marco Diamani permalink
    september 26, 2010 09:59

Trackbacks

  1. Det här med könsroller « politikerlilith
  2. Politiska inlägg från Twingly 2010-07-28
  3. Det här med könsroller « Reflekterat – Återspegling av samhället
  4. Deepedition » Löspenisar vaskas i omvänd bevisbörda
  5. Det här med könsroller (via politikerlilith) | Gealachs Blogg

Kommentera

