Skip to content

valfunderingar nu när valspurt & valdag närmar sig

augusti 8, 2010

Valdagen och valspurten kommer allt närmare. Hur kommer det gå i valet? Idag vet vi i alla fall att Alliansen enligt opinionssiffrorna leder men det innebär inte att valet är avgjort. Valet kommer att bli en riktig rysare och betyder så otroligt mycket för väldigt många människor.

Alliansen har påbörjat arbetet med att förändra Sverige, vårt land har under årtionden (med korta avbrott av de borgerliga) styrts av socialdemokrater. Det tar tid att vända sådan stor skuta. Med en ny socialdemokratiskt dominerad regering går mycket av arbetet till intet. Aldrig tidigare i modern tid har väl de borgerliga partierna varit så sammansvetsade i sitt samarbete. Förlorar vi nu kommer luften att gå ur, i alla fall ur väldigt många.

För socialdemokraterna är det ett oerhört prestigefullt val. Inte kan man låta de borgerliga sitta två perioder i rad? Skulle Alliansen få sitta ytterligare en period kommer fler människor upptäcka att Alliansens politik är bra för landet, mycket bättre än den socialdemokratiska politiken. Vi skulle i så fall gå mot en ny era av den svenska politiken. Socialdemokraternas nästintill osänkbara maktinnehav skulle vara brutet. För Mona Sahlin innebär det en personlig förlust. Hon fick en ny chans att visa sig vara en kompetent partiordförande. Efter brakskandalen när partiordförandeposten gick henne ur händerna första gången och gick över till Göran Persson fick hon nu revansch men revanschen är inte mycket värd om man misslyckas. Vid katastrofval krävs offer och den som offras är den som står högst.

För Miljöpartiet betyder valet mycket, efter att från börjat gjort en stor sak över att inte tillhöra något av blocken har man nu valt sida. För Maria Wetterstrand innebär en vinst för de rödgröna att hon kan hålla sig kvar inom politiken som minister trots att hon enligt MP´s stadgar inte kan finnas kvar som språkrör. Wetterstrand är till stor del ensam ansvarig för partiets höga väljarsiffror. Hon framstår som mycket kompetent och långt ifrån den flumpolitik som miljöpartiet annars hade blivit förknippad med. Kan de ha kvar Wetterstrand som minister är det hon som till stor del kommer att synas i media när miljöpartiets politik diskuteras.

För vänstern innebär det en chans att för första gången ingå i regeringen men jag får ändå känslan av att Lars Ohly inte ser allvaret i valet. Emellanåt framstår han som en liten bångstyrig pojke. Men det är nog bara som det framstår. Ohly kommer också vara den som får bära hundhuvudet om valet går illa för vänstern. Det är svårt att överta ledarrollen efter en så otroligt duktig mediahanterare som Gudrun Schyman.

Jag är orolig för att de rödgröna vinner valet, ibland möter man de som säger att det inte spelar någon roll vem som styr. Jag ska erkänna, även jag har haft de tankarna. Men efter en period med ett påbörjat alliansarbete ser jag allt tydligare att det visst spelar roll. Det spelar stor roll.

Nu kommer mitt valarbete ligga något lägre under två veckors tid. Det känns inte roligt men jag måste arbeta. Även om jag har haft en del semester sparad inför detta så finns det inte obegränsat med semester att ta ut. Inte heller har jag de ekonomiska möjligheterna att ta tjänstledigt för att valarbeta. Eller ett val har man i stort sett för det mesta men jag tycker inte det är rättvist mot min familj att de ska bli drabbade mer än vad redan blir av mitt partiarbete, inte ska de behöva äta knäckebröd och vatten (lite överdrivet) för att jag på min fritid valt att engagera mig politiskt. Fyra veckor innan valdagen går jag i alla fall på semester från mitt ordinarie arbete för att på heltid ägna mig åt att Alliansen ska vinna valet.

3 kommentarer leave one →
  1. Erik Thor permalink
    augusti 10, 2010 06:57

    Är det förenligt med KD’s syn på djurs rättigheter att minkar ska behandlas som trasor och inte ens kunna omfattas av den nuvarande existerande djurskyddslagstiftningen?

    • augusti 10, 2010 15:53

      Nej, Irene Oskarsson som är riksdagsledamot och Kristdemokraternas talesperson för jordbrukspolitik gick idag ut med ett pressmeddelande ang. detta. Jag klipper in det nedan.
      Mvh,
      Lilith

      Nu måste pälsnäringen ta sitt ansvar

      – Bilderna på vanvårdade minkar upprör med rätta. Det är inte acceptabelt att det ser ut som det tydligen gör på vissa håll. Nu måste näringen ta sitt ansvar för att visa att man kan anpassa verksamheten efter djurens behov.

      Det säger Irene Oskarsson, kristdemokratisk riksdagsledamot och jordbrukspolitisk talesperson, med anledning av avslöjande om missförhållanden på minkfarmer i Sverige.

      – Pälsdjursnäringen har ett uppdrag och en organisation för att förbättra villkoren för minkarna i fångenskap. Det är viktigt att man tar detta på största allvar. Samtidigt har Jordbruksverket ett viktigt ansvar som tillsynsmyndighet. Slutligen har domstolarna rollen att döma för brott mot djurskyddslagen. Av de 90 grisuppfödare som anmäldes för liknande vanvård före jul har endast en åtalats, konstaterar Irene Oskarsson

Trackbacks

  1. 42 dagar kvar till valseger « Kent Persson (m) blogg

Kommentera

