Skip to content

Det var tyst, det var tyst och sedan…

augusti 13, 2010

… ja sedan var det i alla fall en kristdemokrat som upplyste mig om vad s menade med ROT avdraget och ett utökat ROT avdrag genom att hänvisa till socialdemokraternas hemsida Inte en enda socialdemokrat har kommenterat sitt eget förslag.

Jag läste och begrundade, begrundade lite till. Diskuterade det lite. Tänkte jaha vad det det de menade, att företagare skulle få ett bidrag om de genomförde energieffektiviseringar. Och precis som tidigare när jag tror att jag har förstått deras förslag så glider det mig ur tanken. Ungefär som när man har ett ord på tungan men inte kan formulera det. Vad vill de med sitt förslag?

Vi inför möjligheten till stöd för alla flerfamiljshus som genomför totalrenovering förutsatt att renoveringen leder till minst 30 procent minskad energi­användning. Stödet utgår till 50 procent av arbetskostnaden upp till ett tak om 100 000 kronor per lägenhet. Två miljarder kronor satsas per år.

Idag får man göra direktavdrag för reparation och underhåll, intäkter – kostnaderna = vinst. Skatt betalas på vinsten. De kostnader som är förknippade med ny- till ombyggnad läggs på avskrivningsplan. Kostnaderna fördelas alltså på åren. Anser s att företagen först ska få avdrag med ROT och sedan få avdrag igen (den blundern gjorde man ju förra gången ROT var infört, hade du haft rotavdrag fick du göra ytterligare avdrag när du sålde ditt hus även om du inte betalt hela arbetskostnaden fick du dra av hela). Här är det alltså fortfarande oklart för mig. Vad ska man göra avdrag gentemot? Ska Rot-avdraget vara en skattereduktion? En person som äger en hyresfastighet får ju redan idag göra avdrag, fast med hela beloppet oavsett tak egentligen. Renoveringen ses som en kostnad som får dras av.

Vårt besked till landets radhus-, villa- och bostadsrättsägare är att vi kommer att behålla det nuvarande rotavdragets grundläggande konstruktion. Taket fortsätter att vara 100 000 kronor, skatte­reduktionen är fortsatt 50 procent av arbetskostnaderna och fortsätter att vara knuten till individen, och de rotarbeten som i dag omfattas kommer även att omfattas med vår modell.

Längre fram i texten är de ändå så ärliga att de talar om att det ska avskaffas när konjunkturen vänder uppåt.

För att främja rotarbete med en klimatprofil vill vi utvidga det existerande rotavdraget med en extra klimatbonus för radhus, villor, ägarlägenheter och bostadsrättsföreningar som gemomför energieffektiviseringar. Klimatbonusen kopplas, till skillnad från rotavdraget, till den enskilda fastigheten och kan därför sökas av bostadsrättsföreningar. Klimatbonusen är på 10 procent utöver rotavdraget och ger upp till 10 000 kronor i avdrag per småhus/antal lägenheter i en bostadsrättsförening. Bonusen kopplas till åtgärder som rekommenderas i fastighetens energideklaration.

En bonus betalas ut, men är det ett bidrag eller ett avdrag? En skattereduktion kan tänkas.

Vi kommer naturligtvis att ställa krav på F-skattesedel för att man ska kunna utföra rotarbete med skattereduktion. Seriösa företag måste slippa illojal konkurrens.

Idag finns det krav på att företagen ska ha F-skattesedel. Dock går det för en privatperson att anlita en annan privatperson och använda sig av en förenklad skattedeklaration, då får man avdrag med samma summa som de sociala avgifterna. Men är det till exempel ett företag som har blivit av med sin F-skattesedel eller inte har fått någon så kan man inte få ROT avdrag när man använder sig av detta företag.

Varje krona som satsas i kampen mot jobbkrisen ska användas så effektivt som möjligt. Vår bedömning är att det inte är prioriterat att ge rotavdrag för renovering av fritidshus utanför Sveriges gränser, till exempel på Franska rivieran. Vi vill begränsa avdraget till fastigheter i Sverige.

Vad säger EU-lagstiftningen om detta?

Lite klarare men inte helt klart, ganska långt ifrån klart om jag ska vara ärlig. Jag har hela tiden känslan av att jag har missat något, något som borde vara självklart. Att jag får skämmas sedan när jag förstår vad jag har missat. Men jag tar chansen, när jag inte förstår så frågar jag.

Kommentera

