Skip to content

Städning åt folket

augusti 22, 2010

P J Anders Linder skriver söndagskrönika i SvD om ”Rut-avdrag för värdighetens skull” Läsning rekommenderas. Tänkte ge några av mina synpunkter på det sk. Rut-avdraget (ja i lagen heter det ju faktiskt inte så utan hushållsnära tjänster, benämns även HUS-avdrag och i detta ingår både Rot och Rut).

Jag stör mig på s argument om pigavdrag och liknande, jag kan inte förstå tanken i att just städningen är en sådan arbetsuppgift som man själv måste utföra och om man låter någon annan utföra den så använder man sig av en piga. Vi bor i ett land där det hör till vanligheten att båda i hushållet arbetar. Det talas aldrig från socialdemokraternas håll att det skulle vara fel i att lämna bort våra barn för att ha tid att arbeta. Man benämner inte förskolepersonal som ammor eller liknande. Men om man i en familj vill fokusera på annat än städning den (faktiskt lilla tid som många har) tid som man har tillsammans då drar man igång en harang om pigor och rika.

I Sverige har vi fortfarande hög inkomstskatt, hög arbetsgivaravgift. Lägg dessutom till 25 procents moms för tjänster till hushåll och privatpersoner. Som P J Anders Linder skriver ”När man måste arbeta mer än en halv dag för att kunna betala för en timmes tjänst, blir det inte många tjänster utförda.”.

Om vi själva fått betala vad det kostat att ha våra barn i barnomsorg tror jag många hade valt att antingen en förälder var hemma eller att man försökte lösa det på annat sätt exempelvis äldre släktingar eller att man gick om varandra i arbetstid. Att ha sina barn på förskola på heltid kostar drygt 100 000 kronor/år av det betalar vi idag ca 12 000 kronor.

Man kan ha synpunkter på hur Rut-avdraget är uppbyggt, det ska jag ärligt säga att det har jag med. Jag hade personligen önskat att vi istället hade kunnat minska skatten, arbetsgivaravgiften och momsen så att fler människor hade råd att använda sig av privata tjänster och vilka tjänster man nu ville använda istället för att dessa tjänster skulle definieras i lagen. Dessutom hade det då varit möjligt för människor att använda hur mycket tjänster de ville/hade råd med utan att dels tänka på taket på 50 000 kronor och dels slippa tänka på om de betalt in tillräckligt mycket skatt för att täcka skattereduktionen. I och med att jag arbetar på Skatteupplysningen vet jag vilka problem det ibland kan vara för att definiera tjänster som ligger i gråzonen och hur frustrerande det är för människor att få veta att just den tjänsten de själva skulle vilja använda sig av inte ingår i lagen. Men det skulle vara kostsamt och just nu löser Rut-avdraget ett uppdämt behov som människor har av personliga tjänster.

Att tala om subvention tycker jag är fel, det gör ju s även när vi talar om andra skattesänkningar såsom jobbskatteavdraget. Hur kan det vara en subvention om du får betala mindre i skatt. Från början är det väl ändå mina pengar och sedan går en bit (en stor bit) bort i skatt. Om den del som försvinner i skatt är det ingen subvention.

Jag fick en synpunkt på Twitter (nu är det ett tag sedan så jag hittar inte citatet) om att Rut kunde enbart ett fåtal rika utnyttja men att alla skulle kunna utnyttja butlertjänster i tunnelbanan. Ganska Stockholmscentrerat kan jag tycka, inte skulle jag kunna utnyttja sådant, vi har ingen tunnelbana och det är det en väldigt stor del av Sveriges befolkning som inte har.

Avslutar med att klippa in ett stycke från Söndagskrönikan i SvD

Och vad gäller det där med ”ett fåtal” lär det snart bli annat ljud i skällan. Antalet rut-kunder fördubblades från 2008 till 2009 och nu ökar de med cirka 20000 i månaden. Självklart har en ny marknad begränsad omfattning inledningsvis, men efter ännu en tid med rut-avdrag kommer det inte att vara konstigare för vanliga familjer att lägga pengar på hemtjänster än att köpa charterresor och platta tv-apparater.

Ett mindre pressat vardagsliv i tusen och åter tusen hushåll är ena halvan av rut-avdragets success story. Den andra halvan handlar inte om kunderna utan om leverantörerna. Visst fanns det företag som sålde hushållsnära tjänster även före rut-avdraget, men de var mindre och färre.

No comments yet

Kommentera

