Skip to content

vallöften upp i halsen

augusti 28, 2010

Ja jag förstår verkligen att människor känner att vallöften står dem upp i halsen, vart man än vänder sig finns det politiker som håller med dig och säger att de ska jobba för det som är viktigt för just dig. Ibland känner jag att det är en brist hos mig att jag inte kan ljuga eller vränga på sanningen. Det handlar väl då främst när människor frågar mig om vi ska öka personaltätheten eller till exempel börja med tillagning av maten ute på förskolorna. Det handlar om att jag inte kan säga ett rakt ja eftersom jag vet att det beror på ett flertal olika faktorer. Om det på vissa boenden behövs fler personal och vi har resurser så skulle vi givetvis säga ja, vi vill att äldre ska kunna få guldkant på tillvaron som det så fint heter och jag kommer gärna arbeta för det men om jag säger att jag ska arbeta för det uppfattar många det som ett löfte och jag har svårt att lova saker när jag inte vet om jag kan uppfylla dem. Och det här med maten, jag kan också förstå argumenten för att maten ska lagas på förskolorna där det finns kök som fungerar. För många år sedan beslutade man i kommunen om tillagningskök och investerade mycket pengar i detta. Det är svårt att säga att man ska kasta bort dessa investeringar för att man nu vill börja tillaga allt på plats. Sedan har vi ju bra mat i kommunen, de jag har pratat med tycker om skolmaten. Men som sagt jag förstår att det kan finnas en stor fördel om även barnen skulle kunna vara med och laga maten, se hur den tillverkas etc. Men jag kan inte lova. Kommer det påverka våra väljarsiffror? Ja det kanske det gör, men om du frågar mig så lovar jag i alla fall att inte stå och ljuga dig rakt upp i ansiktet för det kan jag inte.

Idag har Sverigedemokraterna en insändare i HN där man verkligen kan fundera på om det är ren okunskap eller om de kör en chansning och ljuger väljarna rakt upp i ansiktet. De skriver:

Moderaterna har tillsammans med övriga alliansen haft makten under de senaste fyra åren men någon sänkning av skatten har det inte blivit.

Vilken tur att tidningen lagt Christofer Bergenblocks (C) insändare om sänkt skatt på samma sida. Där skriver han att vi har sänkt skatten för pensionärerna i tre omgångar, höjt bostadstillägget för ålderspensionärer samt slopat förmögenhetsskatten. Dessutom har fastighetsskatten gjorts om till en förutsägbar avgift. I Varberg finns många fastigheter som är taxerade runt 2 miljoner. Om det gamla systemet legat kvar hade dessa fastighetsägare haft en fastighetsskatt på runt 20 000 kronor per år, lite skillnad mot de drygt 6 000 som vi har idag.

Men vad ska egentligen väljare tro, det publiceras ”fakta” från alla håll och kanter, ”fakta” som talar emot varandra. Jag förstår om man kan bli trött på alltihop och tycka att det inte spelar någon roll på vilket parti man röstar på ”för det blir ändå ingen skillnad”. Men det blir skillnad. Med alliansens politik får du mer pengar över i plånboken och du få bestämma mer över ditt eget liv. Alliansens politik är stabil och framåtblickande. P J Anders Linder skriver i SvD

Dels har regeringen med Fredrik Reinfeldt och Anders Borg i spetsen hanterat den ekonomiska krisen med lugn och gott omdöme som väckt respekt vida kretsar. Alla läser inte Financial Times, men många har förstått att vi klarat oss bättre än de flesta. Man nickar instämmande åt formuleringar som den i valmanifestet: ”Medan många länder i vår omvärld diskuterar vilka nedskärningar och skattehöjningar som krävs för att bekämpa växande underskott och ekonomiska obalanser bedömer vi att det för 2011 finns ett begränsat reformutrymme.” När Thomas Östros domderar om vanstyre skakar väljare förundrat på huvudet.

Dels har det rödgröna samarbetet skapat stora trovärdighetsproblem för S. En del av deras traditionella väljare är djupt skeptiska mot V, andra har starka dubier inför MP. Politiskt är avståndet mycket större mellan De rödgröna än mellan de borgerliga, vilket man ser varenda dag med grälet om inkomstskattens framtid som det mest aktuella exemplet.

Gör ett tankeexperiment, hur hade det sett ut i Sverige om de rödgröna styrt under krisen. Staten hade antagligen ägt Saab, vi hade haft en högre statsskuld eftersom man inte sålt några statliga bolag, fler hade varit förtidspensionerade, vi hade haft mindre pengar kvar, högre fastighetsskatt, betalat förmögenhetsskatt. Hur hade de hanterat krisen, vad hade omvärlden sagt om Sverige. Ja vi kan ju inte helt veta vad de hade beslutat men vi vet vad de tagit för beslut tidigare.

3 kommentarer leave one →
  1. augusti 28, 2010 06:40

    Det här var bland det bättre jag läst från dig. Tydligt och ärligt. Jag håller givetvis inte med om allt, men dock, en uppmuntrande kommentar från en miljömupp skadar kanske inte. /P

Kommentera

