Skip to content

Budgetpropositionen och andra funderingar

oktober 12, 2010

Ja då har budgetpropositionen släppts, jag har inte läst den i sin helhet ännu ska erkännas. Den minikorta sammanfattningen har jag i alla fall läst. Tycker det kan vara kul att läsa sådana dokument, något avis kan man ju också bli när jag tänker på att jag inte kom in i Riksdagen som hoppats. Just budgeten hade jag tyckt varit kul att vara med och hantera.

Jag är glad över att Alliansen får sitta kvar vid makten. Som många påpekade i valrörelsen har Sverige klarat sig igenom en enorm finansiell kris bättre än många andra länder. Sverige befinner sig fortfarande i en lågkonjunktur och arbetslösheten är hög men vändningen har kommit. Produktion och sysselsättning har ökat det första halvåret. Indikationer tyder på en fortsatt stark och bred återhämtning under hösten 2010. Både den inhemska efterfrågan och exporten är viktiga drivkrafter för återhämtningen.

I debatten kan man möta argument om att sänkt skatt bara har kommit höginkomsttagare till del och att minskade skatter påverkar samhället negativt. Vi har satsat på lägre skatt för låg- och normalinkomsttagare vilket ger mer pengar i plånboken, ökade trygghetsmarginaler och stimulerar hushållens efterfrågan på varor och tjänster. Den ökade konsumtionen leder i sin tur till en ökad efterfrågan på arbetskraft och fler kan komma i arbete snabbare när konjunkturen vänder.

Regeringen har genomfört en rad åtgärder som gör det mer lönsamt att arbeta, enklare och billigare att anställa och som bättre matchar utbud och efterfrågan på arbetsmarknaden. Jag tror att detta är helt rätt väg att gå. Dock ser jag att människor i min närheten även ”drabbas” av arbetsmarknadsåtgärder som andas av socialdemokratiska arbetsmarknadsåtgärder. Jag hade hoppats att vi skulle slippa det. Tänker bland annat på praktikplatser som jag anser många gånger är ett sattyg. Visst kan det vara bra att människor som står långt ifrån arbetsmarknaden får möjlighet att komma in på arbetsmarknaden. För en del avlöser praktikplats efter praktikplats varandra. Även om praktikplatser inte ska ersätta riktiga arbeten så finns det tillfällen som de gör det.

Det är viktigt att det är lönsamt att arbeta. All arbetsinsats ska ge plus. När jag slutade gymnasiet 1996 var många runt omkring mig arbetslösa och jag vet hur argumenten gick då. För en del var det olönsamt att ta ett arbete eftersom de hade en a-kassa som byggde på tidigare arbetsinkomster som var högre än de arbetsinkomster som det nya arbetet skulle ge. Andra såg att de kostnader som arbetet innebar gjorde det mer lönsamt att gå hemma med a-kassa eller så var skillnaden så liten att det kändes som ett nerköp i jämförelse. Det diskuteras ibland att man inte ska behöva söka arbeten som inte har någon anknytning till ens utbildning och liknande. En gymnasielärare ska väl inte behöva arbeta på förskolan etc.? Jag anser att vi har ett mycket stort ansvar för våra egna liv och över vår egen försörjning. När jag avslutade min högskoleexamen och fick kalla mig själv för civilekonom sökte jag den första tiden arbeten som jag verkligen ville ha men sedan tog jag arbeten som låg utanför min utbildning. Jag hade ingen a-kassa eller annan försörjning av samhället utan all inkomst blev enbart 100% plus i kassan. När jag började på min nuvarande tillsvidare anställning så hade jag tre olika arbeten, jag arbetade som lärarvikarie, konfirmationslärare och transkriberade intervjuer åt forskare på universitetet. Jag såg inga problem med att jag som civilekonom gjorde dessa arbeten, eller ska jag vara ärlig så kändes det något bittert att jag utbildat mig så länge och sedan inte fick ett arbete som motsvarade min utbildning men däremot ansåg jag att det är viktigare att ha arbete än ”rätt” arbete.

Kommentera

