Skip to content

Första dagen på ett nytt år

januari 1, 2011

Visst är det något särskilt med den dagen, som en oskriven dagbok ligger året och väntar på att fyllas. Varje dag är oskuldsfullt vit och kan bli så fin som vi gör den.

Jag skriver som en kråka, men minns när man gick i skolan och skulle påbörja ett nytt skrivhäfte. Jag ansträngde mig alltid lite extra där i början. Med goda intentioner påbörjade jag min anteckningsbok, ansträngde mig för att bokstäverna skulle bli fina (eller så fina som min kråkstil tillät, tack och lov att man idag nästan skriver allt på datorn), ju mer tiden gick desto spretigare blev bokstäverna. Så är det väl ungefär med ett nytt år. Vi går in med goda intentioner, vi ska bli bättre människor, snällare människor, gå ner i vikt, börja träna etc. etc. och ju mer året går desto mer återgår vi till gamla vanor.

Men hur skulle det bli om man aldrig började om med goda intentioner?

Kommentera

