Skip to content

Sverige bör snarast byta ut det lapptäcksliknanade skattesystem vi idag har och istället införa plattskatt

januari 12, 2011

skriver idag liberalerna Camilla Lindberg och Jan Rejdnell i SvD och där kan jag verkligen hålla med dem. Jag tycker att plattskatt är en otroligt intressant tanke och skulle gärna se att vi tittade lite närmare på det.

Lindberg och Rejdnell har rätt i att det kan vara svårt att gå direkt från det skattesystem vi idag har till att införa plattskatt men jag har svårt att köpa att man använder sig av begreppet plattskatt när man samtidigt talar om att införa ett grundavdrag. Ett grundavdrag innebär att du betalar olika procentsatser.

För att illustrera vad jag menar så gör jag ett enkelt räkneexempel. Om vi säger att vi inför en plattskatt på 30 % och har ett grundavdrag på 100 000 kr, vilket då innebär att du betalar 30 % på allt som överstiger 100 000 kr men om man räknar ut vad du betalar beroende på vad du tjänar så ser man snart att det inte är ett plattskattesystem.

100 000 kr betalar du 0 % i skatt

200 000 kr betalar du 15 % i skatt (200 000-100 000= 100 000; 30 % av 100 000 är 30 000)

300 000 kr betalar du 20 % i skatt (300 000-100 000= 200 000; 30 % av 200 000 är 60 000)

600 000 kr betalar du 25 % (600 000-100 000=500 000; 30 % av 500 000 är 150 000)

Du betalar alltså mer i procent ju mer pengar du tjänar. Det kan hända att jag har missuppfattat själva definitionen av plattskatt men så som jag ser det är att man betalar samma procentsats oavsett hur mycket pengar man tjänar, annars är det ingen platt skatt. Däremot handlar deras förslag om att man ska ta bort den statliga inkomstskatten och på sätt tar man ju bort en stor del av progressiviteten och gör skattesystemet plattare.

Jag förstår argumenten om att man ska ha ett grundavdrag, jag förstår och sympatiserar med att de som tjänar mindre pengar betalar en mindre del i skatt. Vad man dock ska fundera på är dock att det finns vissa problem när det blir marginaleffekter. Vad finns drivkraften i att tjäna lite mer pengar om du precis kommer över gränsen för att börja betala skatt? Om du betalar samma skattesats oavsett hur mycket du tjänar så tjänar du alltid på att tjäna mer.

Jag förstår att vi inte kan införa plattskatt över en natt men ser gärna att vi påbörjar arbetet med att reformera vårt lapptäcksliknande skattesystem, att vi rensar upp och gör det enklare att överskåda. Jag är inte emot att man tittar närmare på det förslag som Lindberg och Rejdnell tar upp.

Dock har jag en vision för framtiden (och här får jag vara tydlig, det är jag personligen som anser detta, detta är ingen fråga som Kristdemokraterna driver även om jag, på det sättet som jag läser vårt principprogram inte ser att Kristdemokraterna rent principiellt borde vara emot det. Men som sagt, plattskatt är inte partiets politik).

Jag skulle önska att vi införde en låg platt skatt för alla, att alla ska betala samma procentsats. Om vi skulle haft en plattskatt på 20 % så skulle jag om jag tjänar 100 kr betala 20 kr, om jag tjänar 1000 kr så betalar jag 200 kr och om jag tjänar 1 milj så betalar jag 200 000 kr. Jag tycker att det är rättvist att man betalar en viss procentsats, ju mer pengar man tjänar ju mer kan man bidra med till det gemensamma samhället. Jag tycker inte det är rättvist att procentsiffran ökar ju mer pengar man tjänar. Sedan är jag inte säker på att vi ska lägga procentsatsen på 20 %, kanske den skulle ligga på 15 % eller 10 %. Nivån är något man behöver titta på om man skulle utreda förslaget om plattskatt. Samtidigt som man skulle införa plattskatt så skulle man även ta bort möjligheterna till avdrag. Inga avdrag och samma skattesats oavsett vad du tjänar tar bort behovet av att deklarera för väldigt många.

Om man skulle ta in kontrolluppgifter på aktieförsäljning (dvs. även vad man köpt aktierna för och inte bara vad man sålt för) så skulle uppgifterna kunna förtryckas, om vi hade gjort det enklare att redovisa försäljning av bostad vad det t.ex. gäller vilka avdrag man får göra, vad som anses som förbättrande reparationer, vad som anses som grundförbättringar etc. så skulle vi haft mindre administrativa kostnader för deklarationerna. Jag tycker att det ska vara lätt att betala skatt och svårt att inte betala skatt. Om du har möjlighet att göra avdrag ökar riskerna för fusk och det krävs mer resurser för granskning.

Men jag får nästan sluta här, skulle nog kunna skriva hur mycket som helst om skattesystemet men det handlar ju också om att man ska orka läsa. Får nog återkomma.

10 kommentarer leave one →
  1. januari 12, 2011 20:21

    Håller med dig i stort om att plattskatten behöver införas i Sverige. Har själv bloggat om det på christerborgstrom.blogspot.com och kommer fram till att det blir mer legitimt med en plattskatt och mindre fusk som du säger.

    Däremot vet jag inte vilken nivå skatten ska ligga på. Vi ska ju behålla jobbskatteavdraget, anser jag. Men för den skull inte ta bort nödvändiga intäkter för staten. Visst sänker staten sina kostnader genom att även ta bort avdragsrätt för räntor och dylikt. Jag vill gå lite längre ändå och säga att man helt ska avskaffa kapitalskatten. Då det 9 av 10 gånger används beskattade pengar vid köp av kapitaltillgångar. Försäljning av bostäder ska reavinstbeskattas. Men ingen fastighetsskatt ska finnas.

  2. januari 25, 2011 13:43

    Ska en ensamstående mamma, kanske vårdbiträde, betala samma procentdel av sitt existensminimum, som en direktör med miljoner i överflöd? Rättvist? Solidariskt? Jag tycker inte det. Var det inte nån som sa – åt alla efter behov och av alla efter förmåga? Är det fel?

    • januari 25, 2011 13:56

      Den där Direktören som du nämner finns det inte många av i landet. Däremot är det många som idag straffas för att dem har utbildning och studieskulder.
      Jag tycker inte att en ensamstående förälder ska lida mer, däremot så är det just dem yrkesgrupper du nämner som Alliansen satsar på med jobbskatteavdraget.

      Man måste inte straffa vissa grupper som har det bra, enbart för att andra har det mindre bra. Däremot går det att vända på steken och se till att dem som har det mindre bra, får mer stöd och hjälp. Men att straffa någon annan och sedan kalla det rättvisa anser jag vara helt fel. Hjälp istället den som behöver hjälp och stöd.

  3. ruth permalink
    november 27, 2014 09:12

    Hej, jag är fru Emmanuel Ruth, ett privat lån långivare som ger liv tid tillfälle lån. Behöver du ett lån snarast att betala av dina skulder eller om du behöver ett lån för att förbättra din verksamhet? Du har förkastats av banker och andra finansiella institutioner? Behöver du en konsolidering lån eller amorteringar? söker mer eftersom vi är här för att göra alla dina ekonomiska problem ett minne blott. Vi lånar ut pengar till personer i behov av ekonomiskt bistånd, som har en dålig kredit eller i behov av pengar för att betala räkningar, att investera i affärer med en hastighet av 2%. Jag vill använda detta medium för att informera er om att vi ger en tillförlitlig och stödmottagare stöd och kommer att vara villiga att erbjuda ett lån. Så kontakta oss idag via e-post: emmanuelruth536@gmail.com

  4. Ravi Gravin permalink
    mars 21, 2015 02:20

    Behöver du finansiering och vet inte vad jag ska göra åt det? vill du
    starta eget företag och du inte har pengar att göra det? AKS Financial
    Service Limited kan erbjuda dig att kredit du behöver med 2% ränta
    utan säkerhet och din ekonomiska status kommer inte diskvalificera dig.
    Intresserad persons bör kontakta oss via e-post:
    (askfinancial.servicesltd@yahoo.in). Tack.

  5. Ravi Gravin permalink
    mars 21, 2015 02:21

    Behöver du finansiering och vet inte vad jag ska göra åt det? vill du
    starta eget företag och du inte har pengar att göra det? AKS Financial
    Service Limited kan erbjuda dig att kredit du behöver med 2% ränta
    utan säkerhet och din ekonomiska status kommer inte diskvalificera dig.
    Intresserad persons bör kontakta oss via e-post:
    (askfinancial.servicesltd@gmail.com). Tack.

  6. Halfon Zoltan permalink
    juni 11, 2015 08:15

    ATTN:

    ÄR DU i någon form av FINANSIELLA SVÅRIGHETER? Behöver du en LÅN att rensa skulder? Har ni för avsikt att öka din ekonomi? ÄR DU EN affärsman som vill expandera HANS / HENNES FÖRETAG. DU ÄR HÄR MED uppmanas att kontakta ÄKTA, pålitlig och effektiv LÅNE UTLÅNING FÖRETAG FÖR DIN EFFEKTIV lån. JAG erkänts av både privatpersoner och regeringen för vår stora EFFEKTIVITET vi på Uncle Buck FINANCE SERVICE BEGRÄNSAD vi ger ut LÅN uppgå till 3% FÖR MER INFORMATION KONTAKTA OSS VIA E-POST: unclebuckfinancelltd@gmail.com

    TJÄNSTER inkluderar:
    * Renovering
    * Investerare Lån
    * Auto lån
    * Skuldkonsolidering
    * Bostadslån
    * Line of Credit
    * Topplån
    * Business lån
    * Personliga lån
    * Internationella lån

  7. TESCO LOAN permalink
    september 28, 2015 13:20

    behöver du en legitim lån av något slag med 2% ränta? e-post: tescoloan247@gmail.com
    wabsite: http: //tescoloan.webs.com att komma igång idag

  8. september 19, 2016 09:50

    Hej allihopa, jag Michell Bartman en ensamstående mamma från Dudelange i Luxemburg, jag kommer att vilja dela denna stora vittnesbörd om hur jag fick mina lån från Larsson Investment Company när vi drevs ut ur vårt hem när jag inte kunde betala mina räkningar mer , efter blivit lurad av olika företag på nätet och har nekats ett lån från min bank och några andra Credit union jag besökte. mina barn togs av fosterhem, jag var helt ensam på gatan. Tills en dag jag gick skamligt i en gammal skolkamrat som introducerade mig till Larsson Investment Company Först jag berättade för henne att jag inte redo att ta risken att begära ett lån på linje längre, men hon försäkrade mig att jag kommer fått min lån från dem. På andra tankar, på grund av min hemlöshet tog jag en rättegång och ansökte om lånet, lyckligtvis för mig jag fick ett lån på $ 50,000.00 från {larsson_investment@outlook.com}. Är glad att jag tog risken och ansökte om lånet. mina barn har fått tillbaka till mig och nu jag äger ett hem och en verksamhet i min egen. All tacksamhet går till LARSSON Investment Company för att ge en mening åt mitt liv när jag hade förlorat allt hopp.
    NAMN: Larsson Investment Company
    E-POST: larsson_investment@outlook.com

Trackbacks

  1. Tweets that mention Sverige bör snarast byta ut det lapptäcksliknanade skattesystem vi idag har och istället införa plattskatt « politikerlilith -- Topsy.com

Kommentera

