Skip to content

Sammanfattning av vad som hänt i veckan fram tills nu

februari 9, 2011

Ja en liten sammanfattning över vad som politiskt hänt i veckan skulle kanske kunna vara på plats.

I måndags var jag med på ett möte på Miljö- och hälsokontoret med bland annat Lennart Benson som har granskat båtlivet i Halland, intressant. Det finns mycket som behöver göras. I Halland finns ca 12 000 båtplatser, 80 st toaletter, 3 sugtömningar, 4 utslagsvaskar och 5 st spolplattor för rengöring av båtar (för att själva spillvattnet inte ska gå ut i naturen samlas det in när man spolar båten på en spolplatta), av detta finns det i Varberg ca 2 800 båtplatser (ca 5000 gästbåtsdygn), 16 toaletter, 1 sugtömning (finns ca 800 båttoaletter), 2 utslagsvaskar, 1 spolplatta med rening samt 1 avfallshanteringsplan (i SJÖFS 2001:13 står det att man ska ha en avfallsplan samt faciliteter för de båtar som normalt angör hamnen).

Efter lunch var jag med på EMC nätverksträff på Campus. Energi- och MiljöCentrum är ett näringslivsinitiativ där ett antal företag har gått ihop för att lyfta fram klimatfrågorna på agendan inom näringslivet. Bra initiativ tycker jag. Tyvärr var jag tvungen att avvika en stund (när Göran Johansson hade sitt föredrag, står om det i dagens HN men finns tyvärr inte på nätet ännu) för att träffa övriga gruppledare inom alliansen för vårt veckomöte. Efter det åkte jag tillbaka till EMC. Kvällen avslutades med gruppmöte med lokalavdelningen.

Tisdagen ägnades åt inläsning och motionsskrivande till Rikstinget. Fick även möjlighet att för en gångs skull hämta dottern i skolan, trevligt.

Idag är det dags för ordinarie arbete men först möte med det kommunala pensionärsrådet där jag sitter med som representant för kommunstyrelsen. Som tur var hade jag kvar lite komptid sedan förra årets deklarationsövertidsperiod och slutar mötet bara i tid hinner jag med ett lämpligt tåg.

Ikväll ska vi (kristdemokrater från Halland) testa att ha videomöte över nätet, fungerar det bra hade det ju verkligen varit toppen då man kan ha det fler gånger och att man slipper åka.

Kommentera

