Skip to content

Borde man skriva något om internationella kvinnodagen

mars 8, 2011

Tänker att visst borde man skriva någonting om internationella kvinnodagen men finner att jag inte riktigt vet vad jag ska skriva. Påbörjar en mening och en tankebana för att sedan radera.

I barnkanalen säger de att det är internationella kvinnodagen. Jag funderar på vad en internationell kvinnodag sänder för signaler. Är det inte så att för barn är det naturligt att kvinnor och män är lika mycket värda, kan själva uppmärksamheten kring internationella kvinnodagen sända signaler om att kvinnor är svagare och behöver en egen dag?

Jag skulle hellre sett att vi hade en dag för alla människors lika värde. Att det var människovärde vi talade om istället. Jag tror att det skulle vara mer produktivt.

För visst är det så att vi har kommit långt. Givetvis tycker jag att det är bra att både flickor och pojkar idag har möjlighet att välja det livsval som de önskar utan att vara bundna till sitt kön. Givetvis är jag tacksam mot de som kommit före mig har banat väg så att både kvinnor och män har möjlighet att utbilda sig och göra karriär.

Men ibland kan jag fundera på den där pendeln som alltid har en tendens att svänga alldeles för mycket. Jag anser att de största genusförespråkarna kan förstöra mer än de gör gott. Att tala om strukturella könsförtryck som sätter kvinnor i en offerroll gynnar inte samhällets utveckling. Att sätta sig själv i en offerroll innebär att man själv inte har möjlighet att ta ansvar för sitt liv och göra det bättre eftersom ”det är ju inte mitt fel, det är samhällets fel och samhället måste fixa det”.

Jag värnar den individuella friheten, jag värnar att människor får utvecklas i sin personlighet. Jag anser att vi själva har ansvar över våra egna liv samtidigt som vi givetvis har ansvar för vår omgivning och att vi är moraliskt skyldiga att hjälpa varandra.

Vad kan kvinnor göra om vi vill ha mer jämställdhet, eller mer makt om vi ska vara rakt på sak. För är det inte det som det handlar om. Att ge kvinnor mer makt över sina egna liv. Var det inte det som Grupp 8 kämpade för. Att kvinnor inte skulle behöva vara beroende av sin man för sin försörjning. Att kvinnor skulle ta makten över sin egen ekonomi. Möjlighet för kvinnor att arbete genom att vi fick barnomsorg.

För jag anser att det är vårt ansvar att ta makten över vårt eget liv, om det nu är det vi vill ha för samtidigt så värnar jag som sagt det fria valet (och för den delen, är det så fel att man i en familj är beroende av varandra, är det inte egentligen ganska fint att man i en familj stöttar upp varandra och bidrar till hela familjens bästa). Vill kvinnor vara hemma med sina barn så ska de också kunna vara det utan att andra kvinnor tittar snett och trycker ner. Varför hyllar vi hemmapappan men inte hemmamamman?

Att ta mer makt handlar om att vi måste våga tacka ja när vi får erbjudande om uppdrag, vidareutbildningar, karriärvägar etc. Vi måste våga tro på oss själva. Det handlar om att hålla sig framme och se möjligheter. Det handlar om att våga begära en rejäl löneförhöjning. Det handlar om att inte tycka synd om sig själv och skylla på att det beror på att jag är kvinna. Det handlar om att sluta vara missunnsam mot de kvinnor som klättrar uppåt. Det handlar om nätverkande. Vill vi så kan vi och det är just det som kan och fortsättningsvis kommer att se. Det är därför jag inte är orolig över kvinnors framtid. Jag ser att det bara rullar på. Fler kvinnor än män genomgår universitetsutbildningar vilket kommer få en naturlig spinoff att fler kvinnor kommer att hamna i maktpositioner.

No comments yet

Kommentera

