Skip to content

När den som dödat dödas

maj 2, 2011

Vaknade till nyheten att tio års jakt på Bin Ladin är över. Det känns bra att man äntligen hittade honom men jag har svårt att känna någon glädje över att han är död. Liksom jag inte heller kände någon glädje över att Saddam fick en snabb avrättning.

Jag är trött på att höra om att vi fortfarande idag dödar varandra, oavsett om det är enskilda mördare, demokratier, diktatorer, militär, soldater etc. Jag tycker att det är barbariskt att ta livet av en annan människa. Jag kan förstå hämndbehovet, jag kan förstå att man vill att de som dödats ska få sona med sina liv, jag kan förstå hatet man kan känna inför någon, jag kan förstå att man tycker att världen är en bättre plats utan, jag kan förstå tanken med öga-för-öga, tand-för-tand. Däremot tycker jag att vi borde ha kommit längre, jag tycker att samhället ska stå över den personliga hämnden. Det är ett skäl till varför vi har domstolar som ska avgöra domen istället för anhöriga.

3 kommentarer leave one →
  1. maj 2, 2011 07:30

    Jag håller med dig, Lilith, om detta. Rättvisa har inte skipats. Tyvärr, tyvärr.

Trackbacks

  1. Vem kommer istället? | Annarkia
  2. Är cirkeln sluten?

Kommentera

