Skip to content

Alliansparti

juni 4, 2011

Låg i solstolen och pratade i mobiltelefonen med en av mina bästa vänner när det ringde i hemtelefonen från skyddat nummer. Funderade först på att inte svara, gick sedan in med telefonen som inte slutade ringa för att maken skulle kunna svara samtidigt som jag fortsatte mitt andra samtal men han var inte där. Avslutade mobilsamtalet och svarade i hemtelefonen. Det var Expressen som ringde angående att man höll på att gå igenom våra rikstingshandlingar. Jag trodde först att han ville ha en kommentar på någon annans motion (tror att solens strålar på mitt huvud gjort mig lite trög idag) men han undrade över den motion som jag, tillsammans med Karl-Gunnar Svensson och Robert Majlöv har skickat in angående att vi vill att partistyrelsen ska arbeta för att Alliansen ska bli ett enda parti. Jag är övertygad om att det är en naturlig väg att gå, att det är en naturlig utveckling av vårt gemensamma samarbete.

Jag har tidigare skrivit om denna motion på min blogg

Sen så får vi se om det blir någon artikel om det. Jag tycker iaf att det är en viktig fråga. Sedan är jag inte förvånad över att partistyrelsen föreslår avslag. Givetvis vill man skydda partiet för vad det är idag. Det är helt naturligt. Tyvärr tror jag inte heller andra allianspartier kommer att vara intresserade av frågan. Till viss del tror jag att det handlar om att man skyddar sina egna poster/intressen (säkert många gånger omedvetet). De som är rädda för att de ska möta en alltför stor konkurrens om platser och därmed bli av med sin post, eller om man är rädd att det egna partiets företrädare och åsikter ska försvinna i det stora partiet kommer att försvara att vi ska fortsätta att vara fyra partier.

Jag tror dock på en framtid för ett Alliansparti, dessutom är inte politik hela mitt liv och jag är inte orolig för att förlora min position, inte för att jag känner mig säker på min post utan för att jag inte känner ett behov av att fortsätta att vara politiker. Om man inte vill ha kvar mig, antingen från väljarnas håll eller från partiet håll har jag inga problem med att lämna över min post till någon mer lämpad.

UPPDATERING

Här kan man läsa Expressens artikel

Kommentera

