Skip to content

Inlägg från Rikstinget

juli 1, 2011

Eftersom jag glömde att ta en kod i receptionen igår och för att jag inte orkade skriva ett helt blogginlägg på telefonen (och givetvis för att jag varit vaken sedan 03 och vi inte var på hotellet förrän vid 23/00-någon gång) så blev det inget bloggande igår. Tänkte att jag skulle lägga ut mina två anförande som jag har haft.

Inlägg under kapitlet Ideologi

Ordförande, presidium, rikstingsdelegater och åhörare jag vill yrka bifall till vår motion 1:05 som handlar om att partistyrelsen ska verka för att alliansen blir ett enda parti.

Det händer saker inom politiken, världen förändras och det gör också den politiska ordningen. 2006 gick vi i alliansen till val som ett regeringsalternativ och det var ett historiskt ögonblick när de borgerliga partierna lyfte blicken och såg Sveriges framtid före sin egen framtid. Jag hade hoppats att vi inför valet 2010 skulle ökat vårt samarbete med exempelvis gemensamma listor men man valde att gå till val som fyra enskilda partier. Vi lyckades precis behålla makten, och det var stort om man ser till den maktdominans som socialdemokraterna tidigare har haft över Sverige.

För mig handlar ett Alliansparti om en naturlig utveckling, och jag tror att vi måste börja diskutera och tänka tanken att bli ett enda parti. Det är dags att än en gång lyfta blicken och se vad som gynnar Sverige bäst.

Givetvis finns det olikheter mellan de olika partierna men alla här inne vet att det också finns olikheter inom varje parti. Jag tror att vi har stor möjlighet att enas inom ett parti. Att gå fram 2014 som ett Alliansparti tydliggör vår ställning för väljarna och för oppositionen. Vi har möjlighet att fortsätta styra Sverige om alliansparti och jag är övertygad om att detta är det absolut bästa för Sverige.

 

Ekonomi, skatter & pensioner

Jag vill börja med att tacka för partistyrelsens besvarande av min motion 8.4. Man skriver att de frågor jag tar upp ska finnas med och att skattesystemet ska finnas med och att skattesystemet bör bli mer transparent, begripligt och att en översyn av de högsta marginalskatterna ska ske. Jag ställer mig bakom partistyrelsens förslag.

Det är av oerhörd vikt att skattesystemet blir enklare, förutsägbart och begripligt för gemene man. Jag gillar båda jobbskatteavdraget och ROT avdraget eftersom det innebär att vi betalar lägre skatt men vi ska ju veta att det även har inneburit att det blivit mycket svårare att enkelt räkna ut hur mycket skatt man får betala. Stefan Svanström beskrev det bra innan och i sin motion 8.2.

Jag vill avsluta med att yrka bifall till motion 8.9 som handlar om att avskaffa värnskatten innan 2014. Det är dags att vi sätter ner foten i frågan. Värnskatten handlar mer om Jante än om en ekonomisk avvägning.

 

 

 

 

No comments yet

Kommentera

