Skip to content

Jag tycker fortfarande att Alliansparti är en bra idé

juli 8, 2011

Igår, tror jag att det var, så läste jag SvD. Gustaf Almkvist, skriver att vi i Alliansen behöver morska upp oss. Att vi verkar ha tappat självförtroendet en del.

Centerpartister har gått ut och talat om att samarbetet inom alliansen har inneburit minskat väljarstöd, att det finns risk att man som parti försvinner i samarbetet. Jag tror att vi kommer att se fler utspel från enskilda. Själv är jag otroligt förtjust i allianssamarbetet. Jag har aldrig varit med i en valrörelse där vi har stått som enskilt parti utan har endast varit med i valrörelser efter att det blev Allians för Sverige. Jag gick med i Kristdemokraterna eftersom jag såg det som ett borgerligt parti. Jag uppskattar att vi lyckades bryta ett långvarigt socialdemokratiskt styre.

Jag tänker inte sticka under en stol med att jag är orolig för att enskildas önskemål om att det ska gå bra för det egna partiet kommer att påverka valresultatet på ett negativt sätt för alliansen. För mig är det otroligt viktigt att Alliansen får sitta kvar efter nästa val. Jag tror att det är bäst för Sverige. Det är en stor anledning till att jag skrev motionen om att bilda ett parti.

Almkvist skriver

Och tänk om det kunde vara så här: en förkrossande majoritet av väljarna struntar i centerpartistisk tydlighet. Däremot vill runt hälften att Alliansen ska vara vid makten. Det är inte Centerpartiet man vill rösta på, eller på Kristdemokraterna, Folkpartiet eller i många fall ens Moderaterna, utan på en alliansregering.

Partisekreteraren Michael Arthursson (C) var igår snabb med att försäkra att allianssamarbetet kommer att bestå. Allianspartierna borde våga mer än så. 2014 vill det svenska folket inte rösta på de fyra partierna, utan på Alliansen. Det är den de bryr sig om. Så morska upp er, och hitta den där Högforsandan igen!

Och det tror jag han har rätt i, jag tror att det handlar om att väljarna vill ha en alliansregering. Jag hörde många gånger i valrörelsen väljare berätta att de skulle rösta på alliansen. De såg oss som ett alternativ, inte som 4 som vi som arbetar inom politiken gör. Jag tycker att vi är alltför snäva i vårt sätt att betrakta oss själva, att vi inte vågar gå samman i ett parti, i ett väljaralternativ. Till stor del tror jag att det handlar om att vi vill värna det vi har. Det handlar om basic organisationsteori, en slags överlevnadsmekanism som infinner sig i organisationer av olika slag. Ett tydligt exempel är Hjärt- och Lungfonden som ursprungligen bildades 1904 i kampen mot tbc, när tbc minskade och man därför tappade legitimiteten att finnas kvar så blev man Hjärt- och Lungfonden och kunde fortsätta ett betydelsefullt arbete.

Vad tror du? Tycker det skulle vara särskilt intressant att höra icke politiskt organiserade att säga vad det tycker och tror. Jag (och Almkvist) kanske har helt fel i analysen. De flesta politiker tror jag tyvärr inte håller med mig om att ett Alliansparti skulle vara en bra lösning. Vi anser att vi som partier är så oerhört olika och att vi som olika partier behövs.

Jag är inte den som är den, jag kan mycket väl ha fel i den här frågan. Kommentera gärna hur du ser det.

No comments yet

Kommentera

