Skip to content

Orden om ondska

juli 26, 2011

Ibland saknas orden för att beskriva det ofattbara som händer i världen, när en människa tar sig själv rätten att döda sina medmänniskor. Men nätet har fyllts av ord, ord för att sätta ord på sina känslor, ord för att beklaga, för sin sorg och ord för att fördöma. Vad som är intressant är att inte hat och kraven på hämnd har dominerat (även om det givetvis har funnits).

Helle Gannestad skrev dagen efter den ofattbara händelsen det nu vida berömda citatet ”Om en man kan visa så mycket hat, tänkt hur mycket kärlek vi alla kan visa tillsammans”

Istället för att som Bush tala om hämnd, krig och  ”är ni inte med oss så är ni emot oss” talar Stoltenberg om sorg, kärlek och demokrati.

Mitt i all tragiken är jag stolt över att bo i ett land som har klarat att stå upprätt i en kritisk tid.

Jag är imponerad av hur mycket värdighet, omsorg och styrka jag har mött.

Vi är ett litet land, men vi är ett stolt folk.

Vi är fortfarande skakade av det som drabbat oss, men vi ger aldrig upp våra värderingar.

Vårt svar är mer demokrati, större öppenhet och mer humanitet. men aldrig naivitet.

Läs gärna Lisa Magnussons inlägg ”Fatta kärleken” som jag hittade när jag googlade efter Stoltenbergs citat.

Jag tror att vi måste möta ondskan med kärlek. I omsorgen om varandra kan vi tillsammans skapa en bättre värld. Istället för ökad kontroll och inskränkt åsiktsfrihet måste vi värna öppenhet och demokrati

One Comment leave one →
  1. Margareta Sjögren permalink
    juli 27, 2011 06:59

    Det är mycket tragiskt det som har hänt,och en stor sorg för oss alla.
    Men är det någon som har tänkt på den här unge mannens bakgrund,det är inte något försvar för det som är gjort men jag känner att det är också viktigt att tänka på.

Kommentera

