Skip to content

Vad tycker DU om barnomsorgen?

oktober 31, 2011

Kristdemokraterna har beslutat om att fokusera på barn och ungdomar. Partistyrelsen har tillsatt en arbetsgrupp som ska vidareutveckla kristdemokraternas familjepolitik. Som en del i detta arbetar just nu Kristdemokraterna med att få in
synpunkter, idéer och erfarenheter från olika grupper i samhället som berörs eller är intresserad av frågorna. Det handlar om tre olika frågeområden; Barnomsorg, Livspusslet och Föräldraledighet.

Idag vill jag veta vad du tycker om barnomsorgen.

– Hur ser du på barnomsorgen? Vad är positivt, vad är negativt?
– Hur länge anser du att det är viktigt att vara hemma med barn? När är det lämpligt
att barnet börjar i förskolan?
– Skulle du hellre vara hemma med dina barn än att ha dem på förskola? Varför, varför
inte?
– Är det viktigt att kunna välja barnomsorgsform (t.ex. dagmamma, förskola,
föräldrakooperativ) Varför, varför inte?
– Hur intressanta är ”alternativ” barnomsorg? T.ex. stöd till mor-/farföräldrar som passar
barnen?
– Hur viktig är en låg taxa? Är man villig att betala en högre taxa? Vad förväntar man sig i
så fall som resultat av en höjd taxa? Högre kvalitet? Mindre barngrupper?
– Hur viktigt är det med förskola i samband med föräldraledighet och arbetslöshet? Hur
många timmar är rimligt?

Ta gärna tid att svara på en eller flera av ovanstående frågor. Kom gärna med synpunkter vad det gäller barnomsorg även om det inte finns med som fråga.

Med hopp om många synpunkter!

6 kommentarer leave one →
  1. oktober 31, 2011 13:11

    Våra barn är 14 och 18 år gamla. Båda har gått i förskola. Vi har erfarenhet av dagis drivan i formen personal- och föräldrakooperativ samt kommunalt. Genom att jag och min fru hade arbeten som medgav viss flexibilitet hade vi möjlighet att ha barn på föräldrakooperativ. Men eftersom föräldrainsatsen ofta är relativt stor passar den formen få. Det är till exempel svårt för en undersköterka att flytta arbetsuppgifter bara för att han eller hon hux flux måste hoppa in och joura på dagis. Det passar bättre medelklass i storstäderna, den jag tillhör. Fast ett tag tyckte jag det blev för mycket på föräldrakooperativet.

    Överhuvudtaget har jag inte att anmärka på de dagis vi haft våra barn i. Men jag tycket att det var skönt med den kommunala formen, som vi hade sist. Visserligen var den pedagogiska ambitionen satt något lägre, men det kompenserades av att jag fann det lugnare för min del. Det fanns bra personal som tog hand om våra barn på dagarna när vi behövde koncentrera oss på våra arbeten.

    Jag är skeptisk till förskolemodeller som som i grund och botten är gamla tiders dagmammor.

    Sammanfattningsvis vill jag säga att hur bra en förskola är beror i första hand på hur intresserade personalen är av sitt arbete. Och att en grupp personer bildat ett personalkooperativ för förskoleverksamhet indikerar ju i alla falla att man tycker saken är särskilt intressant.

    • oktober 31, 2011 18:44

      Stort tack för att du tog dig tid att svara på mina frågor, mycket värdefullt att få ta del av

Trackbacks

  1. Har vi tid för varandra? « politikerlilith
  2. Föräldraledighet « politikerlilith
  3. Kan det bli bättre? « politikerlilith

Kommentera

