Skip to content

Livspusslet

november 1, 2011

Den andra delen handlar om det som i dagligt tal ibland kallas för livspusslet, det handlar alltså om huruvida man har svårt att få ihop det egna pusslandet i livet, särskilt för småbarnsföräldrar. Hur får vi ihop vårt eget livspussel, räcker tiden och pengarna? Är det något som DU känner igen och på vilket sätt? Vilka är utmaningarna för just DIG?

Som jag skrev tidigare idag så håller Kristdemokraterna  just nu på med lyssnarsamtal över hela landet. Tanken är att bjuda in till samtal för att höra era synpunkter. I ett tidigare inlägg här på bloggen frågade vad ni tyckte om barnomsorgen. Nu undrar jag hur DU tänker  kring det sk. livspusslet vad det gäller Tid, Ekonomi och Förvärvsarbete?

6 kommentarer leave one →
  1. november 1, 2011 08:57

    Jag har en son på 4 år och en dotter på 2.5. Med sonen hade jag mycket tid till över och var hemma mycket med honom. Nu är det inte alls samma med dottern. Nu plyggar jag och då har man aldrig möjlighet ens på sommaren. Csn på heltid och så måste man ju jobba hela sommaren – eller läsa någon onödig kurs bara för att dra in pengar från csn på sommaren med. Men fortfarande får man då ingen ledighet med barnen.

    I arbetslivet går det ofta att pyssla ihop, men som student är det riktigt svårt.

    • november 1, 2011 09:56

      Tack för dina synpunkter! Själv har jag också erfarenhet av att plugga med barn men såg det som positivt men jag kan tänka mig att det berodde på att min man jobbade mer under sommaren vilket gjorde att jag kunde vara ledig med min dotter utan att behöva tänka på att sommarjobba för att få in pengar. Det jag såg som negativt för dem som skaffade barn under studietiden var att föräldrapenning var så låg (60kr/dag) om man som jag inte jobbat nämnvärt innan studierna.

  2. november 1, 2011 19:46

    Jag är timmanställd vikarie inom handikappomsorgen och har en timlön på 110:-, vi är flera vikarier som skall dela på timmarna. Så nu arbeter jag på flera olika enheter för att få timmarna att gå ihop. En dag kan jag arbeta 12 tim och nästa bara 3 tim. Ibland kan man komma hem vid 23 tiden på kvällen, för att sedan försöka sova någon timme innan det är dags att börja jobbet kl 07 och jobba någon el flera timmar. Det är svårt att få ett bra livsmönster då man aldrig kan planera något för nästkommande dagar. Men jag älskar mitt jobb och det känns skönt att kunna få hjälpa dessa personer med olika behov.

Trackbacks

  1. Föräldraledighet « politikerlilith
  2. Kan det bli bättre? « politikerlilith

Kommentera

