Skip to content

Vad hände 2011, en nyårskrönika

december 28, 2011

Vart man än vänder sig när det börjar närma sig nyår så kan man läsa nyårskrönikor, själv skrev jag en förra året så varför inte göra det till en tradition. Eller nyårskrönika, det låter lite väl pretentiöst, detta får vara  en sammanfattning över 2011.

I början var året 2011  alldeles vit, vart man än såg var det vitt och skottandet gick som en dans. Ja det är verkligen skillnad mot hur det är nu men vem vet vi kanske får se en vit januari 2012 också även om det inte känns så när man precis har firat jul med vårlökarna som börjat spira i marken.

 

 

 

 

 

 

 

2011 är första året på en ny mandatperiod och jag började som ordförande i Miljö- och räddningsnämnden. Många i nämnden inkl jag själv var nya så det var en intensiv utbildningssatsning i början. I samband med valet blev jag även gruppledare för KD i Varberg och ledamot i kommunstyrelsen.

I februari var minister Maria Larsson tillsammans med de danska ministrarna Benedikte Kiaer och Bertel Haarder i Varberg då vi diskuterade valfrihet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

På bilden ser ni kommunalrådet Jörgen Warborn, minister Maria Larsson samt socialnämndens ordförande Lena Andersson från träffen ifråga. Jag tror att det var något av det första lite större arrangemang som Jörgen fick göra som nyblivet kommunalråd, han har gjort ett riktigt bra första år och samarbetet mellan oss 4 gruppledare i Alliansen fungerar toppen.

I mars skrev jag en motion om en ny skattepolitik. Motionen om skattepolitiken fick betydligt bättre mottagande i partiet än den mer spännande motionen om att göra Alliansen till ett enda parti, däremot väckte den motionen mer uppmärksamhet i media även om det dröjde fram till att Rikstinget närmade sig. Nyheten hamnade i Expressen, i HN, Nyheterna24 och Varbergs posten.

Vi står vid ett vägval, ska vi vara kvar som enskilt parti är det viktigt att vi tydligt profilerar oss och visar varför man ska rösta på oss. Jag tycker att Kristdemokraterna verkligen har en riktigt bra politik men jag tror samtidigt att ett alliansparti är en naturlig utveckling av vårt samarbete inom Alliansen och jag tycker att det är en viktig fråga att lyfta och diskutera.

Det finns nog flera som skulle önska att jag kunde glömma den där motionen och önskar att jag inte tog upp den på nytt i  men jag tycker fortfarande att det är en bra idé även om jag förstår att det troligtvis inte kommer att hända.

nationaldagen fick jag den stora äran att dela ut Varbergs kommuns miljöpris som gick till EMC. Det var en varm dag, just en sådan dag som man kan vara väldigt glad över att vara kvinna och kunna ha klänning.

 

 

 

 

 

 

På bilden står jag och pratar, i bakgrunden kan man bland annat se Margareta Lorentzen som är ordförande i kommunfullmäktige i Varberg sedan valet. Hon gör ett riktigt bra jobb som ordförande och jag är glad att hon har tagit över klubban där.

I augusti var Kristdemokraterna som vanligt på Sjönevads marknad, det har vi varit de senaste åren oavsett om det är valår eller inte. På bilden kan ni se mig och riksdagsledamoten Lars Gustavsson.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I september klubbade vi i kommunstyrelsen visionen för Varberg, en vision som kom fram i samförstånd mellan alla partier som finns representerade i kommunstyrelsen.

En fråga som kom att dominera (och som fortfarande dominerar) inom det kristdemokratiska partiet var partiledardebatten. Vad skulle man tycka? Jag vände och vred på argumenten, vi diskuterade fram och tillbaka i lokalavdelningen. Göran Hägglund är bra, han är populär och det är svårt att inte tycka om honom. Jag gillar Göran. Men till slut vägde det över, vi vill se en förändring dels i partistyrelsen och dels i presidiet. När Mats Odell gick ut med sin kandidatur valde vi att nominera honom till partiledarposten. Själv hade jag gärna sett att vi haft en öppnare debatt i den här frågan internt. Att fler hade anmält sitt intresse för partiledarposten, så att vi fick en konstruktiv diskussion. Jag tror att det hade varit bra för vårt parti. Nu ses det som ett svek att inte helhjärtat ställa upp bakom nuvarande partiledare. Jag vet inte hur det är i andra partier men det är ett ganska känsligt kapitel det här med poster och de som redan sitter på en post. Men det klart att när det handlar om makt och enskilda personer är det lätt att det blir känsligt. Jag kan få känslan av att man inte byter ut om det inte är så att den som sitter på posten själv vill hoppa av eller om personen ifråga missköter sig. Jag tror inte det är bra. I Varberg har jag velat att att alla poster inför ett val ska stå till förfogande, ingen plats bör vara någon given bara för att man har haft den platsen tidigare. Jag tror att det är nyttigt med konkurrens om platserna, jag tror att det är viktigt att man kan skilja på sak och person, att man fortfarande kan arbeta ihop trots att den ena har utmanat den andra om en plats. Jag välkomnar och hoppas på många kandidater till listtoppen inför nästa val.

I oktober/november ställde jag frågor på nätet bland annat vad det gällde föräldraförsäkringen. Det handlade om att vi i Kristdemokraterna höll på att arbeta med att utveckla vår politik, och hade lyssnarsamtal över hela landet. Jag fick in många intressanta kommentarer, främst från Twitter, svaren fyllde ca 15 sidor som jag skickade över till gruppen som arbetar med detta.

I november antog kommunfullmäktige vision 2025. En del tycker att det är lite flummigt men jag tror att det kan bli riktigt bra nu när vi ska börja fylla det med innehåll i samband med att vi skriver nya mål. Visionen är att Varberg ska bli Västkustens kreativa mittpunkt. I Varberg ska ledstjärnan vara att arbeta för att förenkla människors vardag och inspirera att uppnå drömmar. Jag tror att attityder är oerhört viktigt. Om man kommer till kommunen med en idé som man vill förverkliga och det enda man möts av är en mur av ifrågasättande och svårigheter som man behöver ta sig över är det lätt att överge sin dröm. En kommun där man har ett positivt förhållningssätt till de som kommer får en positiv spiral som drar till sig kreativa människor och som får kreativa människor som redan bor här att spira och blomma.  Genom nytänkande, framåtanda, kunskap och mod skapas förutsättningar för tillväxt i hela kommunen.

I november togs även budgeten och jag, liksom samtliga gruppledare förutom SD, höll ett budgetanförande.

Och nu har vi alltså kommit in i december och ett helt år är till ända. Det har gått fort och mycket har hunnit hända, tyvärr har jag inte varit alltför duktig på att uppdatera bloggen. Jag tror att jag i valrörelsen blev lite trött på att höra mig själv, det blir mycket sådant i ett valår, så mycket att man bara får nog av sig själv och den politiska diskussionen. Dessutom var det mycket nytt att sätta sig in i, så en stor del användes till detta också. Och med de orden och den här sammanfattningen passar jag på att tacka för det här året och önska ett riktigt gott nytt år!

No comments yet

Kommentera

