Skip to content

Om en vecka vet vi med säkerhet…

januari 22, 2012

… vem som ska fortsätta leda Kristdemokraterna.

Oavsett om det blir Göran Hägglund eller Mats Odell är det viktigt att vi som parti enas och läks samman för det är hårda ord som har sagts. Det blir lätt så, vi människor är ofullkomliga och inte alltid så objektiva som vi skulle önska.

Om vi vill vara kvar i Riksdagen efter nästa val har vi alla ett stort arbete att göra.

Jag tycker att det är modigt av Odell att ställa upp, han har brutit mot en tradition som finns i svensk politik, man utmanar inte en sittande partiledare. För den delen tror jag att sittande personer utmanas alldeles för sällan, det handlar väl om den berömde Herr Jante, du ska inte tro  att du är någon. Jag gillar när människor utmanar Jante. Ja Jante finns ju väl utspritt hos oss alla, tänker också på det socialdemokratiska partiet och att den som blir tillfrågad att bli partiledare ska trugas, säga nej och trugas lite till. Men att det inte brukar hända kanske beror på det som Mats J Larsson skriver i dagens DN

Svenska partiledare brukar själva känna och stödet börjar svikta. Håkan Juholts kamp att stanna kvar som S-ledare och KD-striden är undantag. Annars brukar partiledarna, om de inte själva inser att det är dags att gå, uppsökas brukar några erfarna, högt uppsatta personer i partiet som förklarar hur läget ser ut. Sedan avgår ledaren och lämnar plats för efterträdare.

Själv hade jag gärna sett att processen varit av en mer öppen karaktär där det tilläts av fler att komma fram som potentiella partiledare.

I valet 2010 tappade vi nästan var sjätte väljare och minskade från 6.6 % från valet 2006 till 5.6 %, vi satt visserligen kvar i Riksdagen men jag får erkänna att trots att glädjen över att Alliansen fick sitta kvar så var det inte enbart glädje på vår valvaka. Det kändes lite grått milt sagt. I Varberg följde vi, som vi brukar göra, rikstrenden och fick 5.27 %. Jag ska inte kasta sten i glashus, som första namn på vår vallista får jag ta på mig en stor del av ansvaret för vårt sämre valresultat. Kanske hade det varit rätt av mig att avgå, om någon hade lyft frågan i lokalavdelningen och fått stöd (även om det inte var ett majoritetsstöd) så är det mycket troligt att jag hade gjort så.

Jag åker till Västerås på fredag för att vara med på våra Kommun- och landstingspolitiska dagar som kommer att avslutas med ett Riksting där jag kommer vara med att rösta på. Jag kommer att rösta på Mats Odell men kommer att sluta upp bakom Göran Hägglund om han blir vald på nytt.

 

No comments yet

Kommentera

