Skip to content

Jag har från början räknat med att jobba betydligt längre än till 65

februari 8, 2012

Redan när jag var i 20-års åldern förstod jag att det inte kommer att vara realistiskt för mig att pensionera mig vid 65, länge har jag sagt att jag kommer att få arbeta till minst 70. Jag tycker inte det är något konstigt. Vi lever längre än vad vi gjorde när pensionssystemet infördes. Vi börjar arbeta senare. Välfärden ska räcka till oss alla, som det ser ut kommer inte pengarna räcka. Jag har aldrig känt att jag har kunnat lita på att det ska finnas samma utrymme för vår generation när det börjar närma sig pensionen.

Jag tycker att det är bra att Reinfeldt vågar lyfta frågan trots risken för att det blir en valfråga som socialdemokraterna kommer att göra till sin. Eller som en person skrev på en Facebookväns status ”Med den politiken Reinfeldt ”pladdrar” om nu kommer det att kosta honom mycket i nästa val.”.

Vi politiker är alldeles för rädda för att säga en del saker som behövs sägas. Rädda för att inte bli omvalda. Jag tycker inte om mig själv när jag funderar på om man kan säga en sak eller om man riskerar en form av grov upprördhet (eller vad jag nu ska kalla det, hittade inget bra ord). Daniel Persson sätter fingret på det när han i SvD skriver om lättkränktheten och  populismen:

Politik bör inte grundas i en tillfällig känsla av upprördhet, vare sig den är äkta eller spelad. Den sortens populism går utanför politikernas uppdrag. Politiker väljs för att göra vårt samhälle bättre och om de vet bättre har de en skyldighet att agera efter den vetskapen. Något som dock inte verkar vara modet för dagen.

Reinfeldt sa som det var. Pengarna räcker inte. Och det fungerar inte att fortsätta att göra som vi gjort.

Vänsterns syn är att när jobbet blir för tungt då blir man förtidspensionär, eller så får man någon annan typ av ersättning. Men jag skulle snarare säga att när jobbet blir för tungt så får jag jobba med något annat. Och vi måste börja svara på frågan: hur ska det gå till? Hur byter vi karriär mitt i livet? Och hur förbättrar vi förutsättningarna att kunna jobba längre upp i åren, och kanske rejält mycket längre upp i åren?

Vi måste ta vår del av ansvaret för oss själva, när vi känner att kroppen inte längre klarar av det tunga kroppsarbetet så bör vi fundera på vad vi kan ändra för att det ska bli bättre.

Jag förstår att man vill kunna gå i pension när man är 65 eller varför inte tidigare? Jag förstå att man vill ha ”guldkant” på tillvaron, att man vill hinna leva livet innan man är för gammal för att orka leva, att man vill hinna göra allt man drömt om när man pensioneras… men om nu inte pengarna räcker och vi ska inte glömma själva grundsyftet med pensionssystemet dvs. att när du inte orkar arbeta mer så ska du ändå kunna få din försörjning.

Jag tycker att det är bra att man öppnar upp för att man ska kunna arbeta längre, med det menar jag inte att alla ska arbeta längre.

One Comment leave one →
  1. februari 9, 2012 00:00

    Ja, diskussionen måste föras för att överhuvudtaget kunna komma fram till lösningar. Största problemet som jag ser nu är att när man är så gammal att kroppen inte orkar längre då är det tyvärr också redan för sent att börja med skolan och lära sig ett nytt yrke där man efter utbildningen har så mycket erfarenhet som en 20årig men är mycket oftare sjukt, etc.

    Det bodde finnas ett system där man kontinuerligt pluggar samtidigt som när man jobbar för att ha mer kunskap och erfarenhet så att man sedan kan byta jobb när man är äldre och att erfarenheten bli mer vinstgivande än de sjukdagar som man har mer än en 20årig.

    Tyvärr verkar det så att de flesta med jobb är för lat att plugga när de redan har fast jobb.

Kommentera

