Skip to content

Hur menar ni när ni talar om ROT och miljonprogrammen?

april 14, 2012

Läser i HN att Gustav Fridolin (MP) har besökt Varberg och talat om att man skulle kunna använda Rot-avdrag vid upprustning av hyreshus. Jag hörde även om detta i valet, när s lanserade det och jag är inte lite undrande över förslaget fortfarande. För mig som arbetar på Skatteverket förstår jag inte vad de vill med förslaget och det är ingen som har förklarat det för mig trots att jag ett flertal gånger bett om det (om någon skulle ha den vänligheten så är jag fortfarande villig att lyssna).

Jag förstår att man vill ha någon form av bidrag för att upprusta miljonprogrammen men det är det här när man kallar det rot som förvirrar mig.

Om du äger en hyresfastighet och renoverar gör du avdrag med hela beloppet, det är en kostnad. Intäkter minus kostnader = vinst. Du betalar skatt på vinsten. Rot-avdraget innebär att du får en skattereduktion med halva beloppet. Vad vill dom? Att man istället för att göra avdrag med hela beloppet bara får göra avdrag med hälften, eller anser de att man ska få göra avdrag med 150 %?

Snälla ni som för fram förslaget, skulle ni kunna förklara det lite närmare för mig som helt har låst in sig på det skattetekniska med förslaget eller ni kanske inte har en aning om vad ni föreslår eller vill med ert förslag?

5 kommentarer leave one →
  1. Stefan Larsson permalink
    april 14, 2012 16:00

    ROT avdraget skall bara vara för privata fastigheter/bostäder inte för näringsfastigheter.

  2. april 16, 2012 02:45

    Ja, det är ju så det är idag. Men förslaget handlar om näringsfastigheter och det är det jag inte får ihop

  3. april 20, 2012 12:28

    Anledningen till att ni inte förstår resonemangen är att ni tänker för smalt och tekniskt. ROT-avdraget är i sin konstruktion endast avsett för privatbostäder, det är helt sant. Rent tekniskt skulle det också vara ganska bekymmersamt att inkorporera hyresrätter i ROT-systemet. En lösning skulle vara vid en betydligt friare hyressättning där fastighetsägare och hyresgäst kunde komma överens o att hyresgästen sköter det inre underhållet själv, i den typen av situation vore det ganska rimligt att även tillåta ROT i hyresrätt, eftersom den som betalar fakturan och den boende är samma person.

    Om vi istället lämnar det tekniska och tittar på effekterna av olika regler så får vi här precis samma effekt som med ränteavdraget, det blir helt enkelt orättvisor mellan boendeformerna. När bostadsrättsägaren idag vill ha ett nytt kök med en arbetskostnad på 50.000:- så behöver denne, tack vare ROT, endast använda 25.000:- av sina beskattade inkomster för att betala för köket. När hyresgästen behöver ett nytt kök så betalar hyresvärden hela beloppet på 50.000:- Det är här folk har en tendens att göra en tankevurpa genom att man ser att ”men vadå, hyresvärden får ju avdrag med den kostnaden”. Och detta är helt sant, hyresvärden får avdrag med 50.000:- men pengarna kommer förr eller senare att behöva täckas av slutkonsumenten, dvs hyresgästen. Hyresvärdens avdrag kvittar då egentligen bara hyresvärdens inkomst vilket innebär att hyresvärden slipper att betala skatt på sin intäkt på 50.000:- men fortfarande har hyresgästen varit tvungen att betala köket med 50.000:- av sina skattade inkomster, istället för 25.000:- för bostadsrättsägaren. Så även ifall ROT inte kan inkorporera hyresrätter så orsakar nuvarande ROT-system en orättvis effekt och för denna orättvisa behövs kompensation.

    • april 23, 2012 03:15

      Tack, du har rätt i att jag har hakat upp mig på det tekniska. Även om jag inte helt köper ditt resonemang uppskattar jag att du tog dig tid.

Trackbacks

  1. Upplys mig! | politikerlilith

Kommentera

