Skip to content

det gick igenom, här är vad jag sa på fullmäktige igår

april 18, 2012

 

Ordförande, presidium, ledamöter och åhörare. Först vill jag tacka för svaret och yrka på bifall till kommunstyrelsens förslag. Med tanke på hur nära det var förra gången att det inte blev någon belysning alls hoppas jag att det är detta svaret som kommer vinna bifall.

 

Det är min fulla övertygelse om att en belysning av strandpromenaden ända fram till Kåsa är det absolut bästa. Det innebär att denna vackra strandpromenad kan användas av så många fler som färdväg. Det är inte ett litet obetydligt område som ligger här nere, t.ex. har över 250 Varbergare sin bostad här och nära 400 personer arbetar inom Kurortens samfällighet. Till detta tillkommer de turister som bor på hotell och camping, då talar vi om över 240 000 gästnätter per år.

 

Hållbarhet handlar om att inte slösa med el i onödan, när vi sätter upp belysning är det givetvis viktigt att den är energisnål och i ett sådant här känsligt område är väl anpassad till omgivningen. Hållbarhet handlar även om att underlätta för människor att ta cykeln istället för bilen, belysning längst med sträckan kommer att göra detta.

 

Ju fler som använder strandpromenaden under kvällstid desto större trygghet kommer att upplevas, och jag talar inte bara om rädsla för våldtäkter och överfall utan jag talar även om att en belysning som ger oss möjlighet att se vägen också minskar risken för att köra av eller krocka med en person eller ett objekt.

 

Jag kan förstå att det finns människor som uppskattar att gå i mörker och se stjärnorna lysa men detta är på en allmän plats i en stad med snart 60 000 människor på en sträcka som gärna skulle användas mer av de som bor eller arbetar här eller de som är här på besök.

 

 

No comments yet

Kommentera

