Skip to content

Vill du vara med och bestämma?

maj 4, 2012

Vi har ett problem, jag skulle säga att det är ett demokratiproblem. Alldeles för få finns med där det bestäms, alltför få har valt att engagera sig politiskt, alldeles för få är med och konkurrerar om platserna. Varför är det så?

Jag skulle nog säga att just nu är det perfekt tillfälle att välja att engagera sig politiskt. 2014 är det val. Nu finns det tid att lära känna dina nya partikamrater, gör du ett bra intryck har du möjlighet att hamna på en schyst plats på någon lista.

Som gruppledare och ordförande för Kristdemokraterna i Varberg hälsar jag givetvis gärna välkommen till oss, men det viktigaste som jag ser det är ändå att fler  engagerar sig. Duktiga, intelligenta och kunniga människor är till gagn för samhället oavsett vilket parti man väljer att engagera sig i.

Ibland kan det vara svårt att veta hur man gör, helst om man inte känner någon som är politiskt engagerad eller om man inte blir personligt värvad och på så sätt indragen i politiken.

Själv fyllde jag i kristdemokraternas formulär på internet i samband med valet 2002. 2003 damp det ner en inbjudan till årsmötet, jag trampade iväg och blev mycket väl mottagen av dåvarande gruppledare Roger Kardemark och dåvarande ordförande Kalle Svensson (ja och alla andra på årsmötet), jag bjöds in till de kommande måndagsmötena där kommunpolitiken diskuterades. Vid ett avhopp från Lokala säkerhetsnämnden erbjöds jag platsen och sedan erbjöds jag även platsen i byggnadsnämnden. Valet 2006 stod jag på andra plats på både på den kommunala listan  och riksdagslistan.

Välkommen in i politiken och välkommen att konkurrera om makten att bestämma!

No comments yet

Kommentera

