Skip to content

Jag tror på framtiden

december 18, 2012

Ja det är nog så, för det allra mesta har jag en väldigt positiv tro på framtiden. Jag tror att mänskligheten utvecklas till det bättre (Steven Pinker har skrivit bra om detta, recension i DN) 

Vi vill inte fortsätta förgifta vår värld, vi vill inte kriga mer utan lösa problemen genom dialog, vi vill inte utnyttja svagare människor, vi vill inte att människor ska behöva tigga, vi vill att våra kläder och mat ska vara giftfria. Vi reagerar när vi hör talas om orättvisor, vi blir upprörda när människor, natur och djur blir felaktigt behandlade.

Jag har också stor tilltro till teknikutvecklingen. Jag älskar teknik (som fungerar, för det ska den göra, jag är ingen tekniknörd på det sättet). Jag gillar att vi har fått plattor i kommunen  och att jag slipper bli dränkt i handlingar, efter ett år med handlingar fyllde jag fyra kopieringspapperslådor, och då får jag ändå inte mest handlingar. Tänk vad mycket handlingar det blir när man tänker på alla som är engagerade. Jag gillar att läsa böcker på min platta. Det är svårt att förstå för den som inte har prövat, jag har försökt att övertala men ord räcker inte, man måste själv prova för att bli frälst (ungefär på samma sätt vad det gäller sociala medier, försök att sälja hur trevligt och bra det är med typ twitter till någon som aldrig testat och inte överhuvudtaget tror det är en bra idé, ni som har försökt vet ju att det är som att tala till en tegelvägg). Jag kan låna böcker gratis på biblioteket, jag slipper att drabbas av förseningsavgifter eftersom boken slutar fungera när tiden har gått ut, om jag läser ut boken och biblioteket är stängt kan jag låna en ny utan att behöva gå ut. Jag slipper tyngden av tjocka böcker och jag behöver bara ha med mig plattan så har jag allt med mig.

En del blir upprörda över att barn numera kan få bankkort (nu kan yngre få bankkort) 

Jag tycker det är jättesmidigt att min dotter har kunnat få ett bankkort, nu är hon visserligen 11 men jag har svårt att se varför jag skulle sagt nej om det fanns möjlighet och om hon kommit tidigare och bett om det. Hur smidigt som helst att kunna föra över hennes månadspeng då man ofta inte har kontanter hemma. Som förälder är det mitt ansvar hur mycket pengar jag tycker att hon ska kunna ha på sitt kort. Det handlar ju inte om kreditkort. Är pengarna slut på kortet så är de slut på kortet vilket är samma sak som om pengarna är slut i plånboken. Jag tror att det är bra att barn tidigt får lära sig att hantera kort och förstå värdet, helst med tanke på att jag tror att det i framtiden kommer att vara kort som gäller. För oss som inte växt upp med kort är det säkert svårare att hantera eftersom vi inte ser när pengarna tar slut.

Jag har stor tillförsikt inför framtiden och de hjälpmedel som troligtvis kommer att finnas när jag blir gammal. Om jag inte klarar av att gå på toaletten eller duscha själv hoppas jag att jag kommer kunna få teknisk hjälp med det. Är inte alls sugen på att bli tvättad av en okänd människa (ja absolut inte av någon jag känner heller för den delen). Jag vill fortsätta att gå på toaletten själv. Dessutom så kommer jag inte att behöva känna mig ensam med de sociala medier som finns idag kommer vi som överlevt våra vänner kunna samlas ute på nätet och köra ett digitalt kafferep.

Välkommen ljuva framtid!

No comments yet

Kommentera

