Skip to content

Varför fler fysiska bibliotek?

januari 6, 2013

Jag har under en längre tid gått och retat mig på kraven på skolbibliotek och nya folkbibliotek. Bibliotek är jättebra att de finns, vi behöver bibliotekaries hjälp och kunskap, biblioteken fungerar som mötesplatser etc. Men vi behöver inte fler, vi behöver inte satsa mer pengar på lokaler att förvara böcker i. Vi behöver utbyggda e-bibliotek. Varför begränsa oss, med e-böcker kan vi utöka tillgången enormt utan dyra lokalkostnader. Det är här framtiden finns. Alla elever kan få sin kurslitteratur rakt ner i läsplattan och de kan ha med all kurslitteratur hem från skolan.

Låt oss sluta ge gamla lösningar på våra behov, sluta kräv nya bibliotek/skolbibliotek.

20130106-115537.jpg

5 kommentarer leave one →
  1. januari 9, 2013 08:57

    Bra idé! Är skandal att utbudet på e-böcker är så dåligt i vårt land som har en så bra IT-struktur i övrigt!

  2. Conny permalink
    januari 11, 2013 09:43

    Och vem ska hjälpa de små barnen att hitta rätt böcker?

    • februari 15, 2013 08:19

      Jag säger inte att vi ska avskaffa varken bibliotek eller bibliotekarier, däremot tycker jag att vi ska tänka lite utanför ramarna samt utveckla e-biblioteket

  3. Ulf Mårtensson permalink
    januari 21, 2013 15:51

    Hej,
    Jag håller delvis med, men det går aldrig att komma ifrån barns sätt att lära sig kunskaper. De är indelade i flera lärstilar. Ett av dem är taktila sätt att lära. Jag kan inte förstå hur det sättet stimuleras? Varför ha ett samhälle med barn utan intelligens? Säg ja till skapande med händerna!

    • februari 15, 2013 08:26

      Givetvis ska vi ha olika sorts inlärning i skolan, inlärning som också involverar skapande. Jag är inte helt insatt i vad du menar när du tar upp det taktila lärandet, jag kan förstå betydelsen av det när man lär sig läsa, att känna på bokstäver (då bokstäver som känns exempelvis av sandpapper) etc. men jag har svårt att förstå skillnaden mellan att läsa en bok på en platta och på papper vad det gäller taktil inlärning. Att hålla i en bok eller hålla i en läsplatta (även pappret är platt liksom läsplattan) är för mig samma sak men jag kanske missar något.
      Jag vill ha ett samhälle med intelligens och ett samhälle där man får skapa med händerna. Jag ser ofantliga möjligheter, om vi tar chansen, med den digitala världen (med det säger jag absolut inte att vi ska sluta göra saker med händerna).

Kommentera

