Skip to content

Med varm hand lämnar jag över ordförandeklubban

februari 15, 2013

I måndags var det dags för årsmöte hos Kristdemokraterna i Varberg. Jag hade i år avböjt omval som ordförande. Den främsta orsaken är att jag även är gruppledare och jag anser att dessa två roller lämpligen bör vara åtskilda. Jag valdes till ordförande innan valet, efter valet blev jag också gruppledare. Det känns väldigt bra att min kommunfullmäktigekollega Kerstin Hurtig har övertagit ordförandeklubban, själv sitter jag nu på vice ordförandeposten.

avtackning

 

 

 

 

 

 

Jag fick en bukett vackra tulpaner med mig hem. Själv är det tyvärr en av mina svagare sidor, det här med att komma ihåg att köpa blommor och visa uppskattning. En del verkar verkligen ha det i sig, ni vet sådan som alltid kommer ihåg födelsedagar etc. kanske borde öva på att bli lite mer sån, jag tycker det är en fin egenskap (och en egenskap man helt klart kan öva upp).

Tack för tiden som ordförande i Varbergs lokalavdelning! Med varm hand lämnar jag nu över ansvaret som ordförande till Kerstin som jag tror kommer att göra ett mycket gott arbete.

5 kommentarer leave one →
  1. Gabriel Broström permalink
    mars 10, 2013 21:18

    Hej!

    Mitt inlägg gäller inte en kommentar till ditt inlägg här och det ber jag om ursäkt för. Men jag skriver just nu runt till en rad politiker inom Alliansen.

    Jag undrar hur du som Kristdemokrat ser på vinsterna som riskkapitalbolagen gör i skolorna. I och med att den nya skollagen trädde i kraft 2010 tar privata skolkoncerner över en växande del av skolmarknaden. Sedan dess har 2/3 av gymnasierna tagits över av riskkapitalkoncerner.
    Lärarna som arbetar på dessa skolor har betydligt sämre avtal och löner, pga av att riskkapitalbolagen ska generera 25-30% vinst varje år. Det innebär bla att jag själv som lärare har fått gå från 18 timmars undervisningstid till 30. Jag har fått mycket mindre planeringstid något som direkt drabbar eleverna. Min arbetsgivare tycker inte att det gör så mycket. Det viktiga är att jag ökar genomströmningen av elever som går ut skolan med ett gärna Väl Godkänt betyg.
    Samtidigt som skolans lärare har en extremt hög arbetsbelastning, har vi också fått ta över administratörens uppgifter då man skurit ner på det också, liksom på vaktmästarens och städarens. Jag får alltså stå inför mina elever och byta lysrör i taket under lektionstid och sedan städa elevcafeterian. Allt för att den skolkoncern jag arbetar åt ska kunna tjäna så mycket pengar som möjligt. Jag vet ju att ni Kristdemokrater ser väldigt positivt på utvecklingen med riskkapitaldrivna friskolor.

    Jag undrar dock hur du förväntar dig att det på sikt ska gå med kunskapsnivån om man inte investerar pengarna i elevernas kunskaper utan istället på aktieägare?
    Såhär skriver Expressen om Sverige och vinsterna i skolan:

    http://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/vinst-hor-inte-hemma-i-skolan/

    http://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/en-efterlangtad-borgerlig-retratt/

    Här är en skrämmande film från UR: http://www.ur.se/Produkter/165323-Varldens-basta-skitskola/Artiklar/De-tjanar-mangmiljonbelopp-pa-skolan

    Mvh Gabriel
    Tillbaka till bloggen

    • mars 25, 2013 08:48

      Hej Gabriel,
      Givetvis ska vi ha en bra skola där kunskapen är i fokus. Vad det gäller förekomsten av skatteplanering hos företag inom välfärdssektorn har man vid en kartläggning sett att det har funnits ett problem med de stora ränteavdragen som man har kunnat göra. Problemet har förekommit hos utländska koncerner. I Regering och riksdag har man nu beslutat att begränsa dessa avdrag.
      Jag och kristdemokraterna är positiva till att det finns valfrihet inom skolan. Min uppfattning är att de skolor som inte erbjuder en bra skolgång kommer att självsaneras, att om man väljer så väljer man en skola av bra kvalité. Jag har själv min dotter i en privat skola och är mycket nöjd med hur man sköter både undervisningen.
      mvh,
      Lilith

      • Gabriel Broström permalink
        mars 25, 2013 09:10

        Tack för ditt svar! Ja, det finns bra friskolor som drivs av ideela syften, Det förödande är när man, som nu skett tex inom tex SFI och vuxenutbldningen i Stockholm, enkom lägger ut kommunal undervisning på riskkapitalkoncerne såsom . Academedia (EQT)Hermods (CatelleaInvestmensts) InfoKomp, Competens (Irisgruppen) Alla dessa är skolor drivs med vinst som uteslutande syfte. Hur kommer de att påverkas av den nya lagstiftningen, menar du?

  2. Gabriel Broström permalink
    mars 25, 2013 09:12

    Och som sagt, om det nu bara finns riskkapitalbolag som driver skolor. Hur väljer man en skola med bra kvalitet då?

    Mvh Gabriel

    • mars 27, 2013 06:11

      Den nya lagen minskar möjligheterna att skatteplanera med stora ränteavdrag vilket minskar incitamentet att starta skolor bara för att göra en bra affär. Jag tycker att valfrihet är bra men finns det bara ett alternativ att välja så är det ju inte mycket valfrihet vilket är ett problem. I Varberg har vi inte haft det problemet, så jag kan ärligt säga att jag som lokalpolitiker inte tillräckligt har satt mig in i problematiken

Kommentera

