Skip to content

Upplys mig!

mars 26, 2013

Lite då och då, senast idag, hör jag att hyresrätter är en missgynnad boendeform. Ett skäl som anges är att ”bostadsrättsinnehavare och villaägare har skatteavdrag på räntorna”, och givetvis tar man också upp rotavdrag.

Jag vill verkligen förstå. Har du en länk till undersökningar eller dylikt som kan göra mig mer upplyst så tar jag tacksamt emot denna. Jag har ställt frågan men får inget bra svar. Men jag ser och hör det allt oftare och jag vill veta om det stämmer.

Ja vi får avdrag för våra räntor som vi betalar på våra lån men det spelar ingen roll om du har lån för att du köpt ett hus/lägenhet, en bil eller om du slösat upp varenda krona av lånet. Du får som privatperson avdrag för dina räntor och du får på så sätt tillbaka skatten dvs. 30 % av dina räntor upp till 100 000 kr per år.

Om vi gör ett mkt förenklat räkneexempel så innebär det att om du tjänar 100 000 kr per år och ska betala 30 % i skatt så ska du betala 30 000 kr per år i skatt. Om du betalar räntor på 10 000 kr så får du göra avdrag med dessa dvs. 100 000 – 10 000 = 90 000. Det innebär att du ska betala 30 % i skatt på 90 000 kr istället vilket ger en skatt på 27000 kr. Du ”får tillbaka” 3000 kr dvs. 30 % av dina räntor.

Om du har ett företag och har räntor så är räntorna en kostnad i ditt företag, kostnader är avdragsgilla i sin helhet. Företaget skattar på den vinst som företaget gör, vinsten är intäkterna minus kostnaderna. Företaget får alltså avdrag för sina räntor.

Och om vi tar det här med rotavdrag så har jag skrivit om det förut både en och två gånger. Om du renoverar ditt hyreshus får du avdrag med kostnaderna antingen som direkt eller så läggs det på avskrivning.

Jag vet att det periodvis har varit subventioner av olika slag till hyresrätter men snälla om ni sitter inne med upplysningar om varför det är en ogynnad boendeform så upplys mig!

5 kommentarer leave one →
  1. mars 26, 2013 22:55

    Den stora skillnaden, som jag förstått det, är en skatt på hyresfastigheter som inte ligger på övriga. Har dock ingen källa här och nu.

  2. mars 27, 2013 06:05

    Jag undrar vad det skulle vara för skatt då. Hyresfastigheter, bostadsrättsfastigheter och småhus betalar alla fastighetsavgift/skatt. Man skiljer på flerbostadsfastigheter och småhus men både bostadsrättsfastigheter och hyresrättsfastigheter är ju flerbostadsfastigheter.

    • mars 27, 2013 06:53

      Hyresgästföreningen har visst hittat på en egen term för den samlade beskattning som ägare av hyreshus har. Jag tycker att deras argumentering haltar något, jag ska försöka dyka lite mer i frågan, nu måste jag dock åka till jobbet och arbeta lite

  3. april 4, 2013 13:14

    Hej. Jag ogillar termen Hyrskatt som HGF använder, men anser ändå att hyresrätten är skattemässigt missgynnad. Bakom resonemanget ligger den rapport du hittar på nedanstående länk. Jag hoppas att det hjälper till att belysa din frågeställning.

    http://www.fastighetsagarna.se/aktuellt-och-opinion/rapporter/balanserade-ekonomiska-villkor

    • april 4, 2013 18:32

      Tack! Det var den bästa förklaringen som jag har fått hitintills. Tycker att en del av argumenten inte håller ihop fullt ut men nu förstår jag argumenten på ett helt annat sätt. Det är svårt att förstå vad människor menar när de använder termer som de själva har hittat på samt när de inte kan förklara vad de menar när man frågar.

Kommentera

