Skip to content

när det enda som ska tillsättas är rollbesättningen

maj 19, 2013

Tittade på Uppdrag gransknings Den goda viljan I programmet talar man med människor som anser att de blivit felaktigt framställda i media. Ibland kan jag få känslan av att en journalist har en färdig story och det som de behöver är skådespelarna som ska säga sina repliker vilket fick mig att tänka på när jag för ett par veckor sedan uttalade mig i TV4 Halland om fiskdöden. Speakerrösten talade om att man i Varberg hade olika uppfattningar om vem som var ansvarig för tillsynen av dagvattnet, sedan kom jag i bild och där säger jag ”ja det är ju VIVAB”. Frågan jag fick var inte vem som var ansvarig för tillsynen av dagvattnet utan frågan jag fick var vem som var ansvarig för dagvattnet. Visst, kanske är det inte en stor sak men jag blev ändå lite irriterad över att det blev fel. Därför skickade jag morgonen efter ett mail till TV4 Halland.

Hej,
Försökte hitta en mailadress till Olof Andersson som gjorde inslaget om fiskdöden i Varberg men kunde inte hitta någon sådan. I inslaget framställs det som om det finns en oenighet om vem som är ansvarig för tillsynen av dagvattnet, så är inte fallet. Jag sa flera gånger att det är vi som tillsynsmyndighet som har ansvaret för tillsynen av dagvattnet men att vi anser att VIVAB har ett ansvar för dagvattnet. Att ha ansvar för dagvattnet är inte samma sak som att vara ansvarig för tillsynen av dagvattnet.

Med vänliga hälsningar
Lilith Svensson
Ordförande i Miljö- och hälsoskyddsnämnden
Varbergs kommun

Jag fick sedan ett svar av Nyhetschefen.

Hej,
Ang synpunkter på inslag:
Efter att ha pratat flertalet gånger med miljö och hälsoskyddskontorets ansvarig tjänsteman , som inte ansåg att det var kommunens sak och VIVABS ledning , som inte ens kände till utsläppet klockan 22.00 trots att det upptäcktes tidigt på dagen i måndags och som därefter hänvisar till polisen så har vi dragit slutsatsen att det är oklart vem som ansvarar för ärendet i detta fallet –dvs vid ett akut läge.

Det du skriver nu ; att ni ”anser” att VIVAB har ansvaret för dagvattnet generellt , det känns också otydligt. ”Anser” VIVAB detsamma ?

Frågan det gäller främst är vem som ansvarar för att vidta åtgärder i ett akut läge vid ett giftutsläpp, och vår slutsats är att varken Miljö och hälsa eller VIVAB känner sig ansvariga. Både Naturskyddsföreningen och Länsstyrelsen ifrågasätter kommunens ansvarstagande och vad jag vet har varken VIVAB eller miljö och hälsoskyddskontoret varit på plats för att ta egna vattenprover eller prov på fisken.

Vilket är intressant information till invånarna i Varbergs kommun.

Mvh

MARIE SJÖBERG
Nyhetschef TV4Nyheterna Halland

Som sagt, det jag vände mig emot var att man framställde det som om det fanns oklarheter vad det gäller ansvar för tillsynen. Själv tackade jag bara för svaret och tänkte som jag brukar göra när det t.ex. gäller en vara/tjänst jag köpt och inte var nöjd med dvs. brukar aldrig gå tillbaka och klaga utan bestämmer mig bara för att inte återkomma till butiken/märket etc.. För det var så det kändes. Givetvis förstår jag att det är en del i mitt uppdrag som ordförande i en nämnd att prata med journalister om vissa saker och jag måste fullfölja mitt uppdrag men kan jag undvika det så ställer jag mig inte gärna inför deras kamera igen.

No comments yet

Kommentera

