Skip to content

Budgetanförande 2013

november 19, 2013

Ordförande, presidium, ledamöter och åhörare

Då står vi då åter här och diskuterar kommande års budget. Det finns många gånger som jag har skickat en tacksamhetens tanke åt Varbergs goda ekonomi. Oerhört tacksamt att verka i en tillväxtkommun. Varberg är en fantastisk kommun och det är inte bara jag som lokalpatriot som tycker detta utan vi har blivit utnämnda både som tillväxtkommun 2010 och nu senast som superkommun. Att växa innebär ju också att vi måste bygga, det handlar om bostäder och det handlar om skolor och förskolor. Och det handlar om infrastruktur.

Nu har vi äntligen fått tillåtlighet vad gäller tunneln under Varberg som kommer innebära en fortsatt centralt placerad station. På Jörgen Warborns fråga om folkomröstning kan jag säga att frågan även för oss är avgjord, folkomröstning är inte aktuellt. De kommande åren kommer vi att se en fantastisk stadsutveckling i Varberg. Vi ska inte sticka under en stol med att det kommer att innebära en hel del olägenheter men Varberg2025 kommer att ha en tunnel och ett väl fungerande resecentrum, en yteffektiviserad Farehamn och byggandet av den nya stadsdelen i hamnområdet kommer vara i full gång. Med dessa framtidsorienterade projekt har vi fantastiska möjligheter att uppfylla vår vision om att bli västkustens kreativa mittpunkt.

Kristdemokraterna vill sätta fokus på barn och unga, därför är det extra roligt att en stor del av Alliansens extra satsningar handlar just om barn och unga. Nya förskoleavdelningar ökar möjligheterna till minskade barngrupper, stöd till barn med behov av särskilt stöd, läs- och matematiksatsning, förstärkning av gymnasieskolan, satsning på psykisk hälsa för barn och unga samt satsning på unga som står för långt bort ifrån arbetsmarknaden.

Jag ser det som vårt gemensamma uppdrag att ansvarsfullt förvalta de medel vi har för att vi ska få ut största möjliga nytta, en god samhällsekonomi handlar inte om att få in så mycket pengar som möjligt så att kommunen kan investera till bristningsgränsen, resurser måste få finnas kvar hos hushållen. Det är ju ingen hemlighet att jag vurmar för låga skatter och att man på så sätt ska ha större frihet att göra vad man själv vill för sina egna pengar. Förra året stod jag i talarstolen och lovade att jag inte skulle komma att vara med om att besluta om höjda skatter, tack och lov så fortsätter vi att ha en oförändrad skattesats även 2014. Och då detta är mitt sista budgetfullmäktige känns det ju skönt att jag kan bocka av att jag har hållit detta löfte.

Ett annat löfte jag avlagt i talarstolen är att Varbergs kommun ska visa bättre resultat vad gäller attityder till företagande, även detta kan nu bockas av. Som ordförande i Miljö- och hälsa vet jag att hur vi agerar påverkar resultatet för hela kommunen. Ett av fullmäktiges mål är att vi ska ha ett bättre företagsklimat för fler jobb. I min nämnd har vi brutet ner detta mål och arbetar för att företagsklimatet ska bli bättre genom att fokusera på enkelhet, tydlighet, effektivitet, service och bemötande. Och företagsklimatet har den senaste tiden blivit bättre. Och vi ska fortsätta arbeta för att det blir ännu bättre.

Jag vill också säga att jag ser fram emot och hoppas att vi snart får se min motion om belysning mellan ankaret och Kåsa bli verklighet.

Så med detta sagt vill jag yrka bifall till liggande budgetförslag

No comments yet

Kommentera

