Skip to content

Vänsterns info-blad

mars 11, 2014

Har fått information om att vänstern delar ut ett informationsbrev ”Varbergs kommunnytt” där jag blir omnämnd. Tydligen skriver man

Lilith Svensson (kd) var enligt henne själv realist och hävdade att det går inte att höja personaltätheten. Anledningen till att det inte går är också självklar: det kan krävas skattehöjning och kristdemokraterna har lovat att aldrig, aldrig, aldrig höja skatten.

Vänstern använder som vanligt en retorik som medvetet misstolkar. Jag är inte det minsta förvånad men antar att jag bör förklara då inte alla sitter och lyssnar på kommunfullmäktige och därmed kan dra slutsatsen att det var detta som jag sa.

Det handlar om en motion som Jeanette Qvist skrivit angående att minska barngrupperna i förskolan och som jag röstade nej till. Med tanke på att Kristdemokraterna vill minska barngrupperna i förskolan kan detta te sig något underligt. Qvists motion handlade om att kommunen inom tre år skulle garantera att vi skulle införa ett tak för barngrupperna. Till och med S ser stora svårigheter vilket framkommer i den reservation som de lämnade i kommunstyrelsen. Redan idag har vi svårt att rent praktiskt bygga ut förskolorna i den takt som det  behövs. Jag sade ingenting i mitt anförande om att det var orealistiskt att höja personaltätheten, jag pratade om hur realistiskt det var att vi skulle få fram alla de förskolor som skulle behövas, och då handlade det inte om ekonomi utan om att praktiskt få fram planer, mark och byggnader. I diskussionen som vi hade inom Kristdemokraterna ville vi egentligen bifalla motionen men såg hur orealistiskt det skulle vara, och tycker att det är oärligt att bifalla något som vi redan idag vet att vi inte klarar av. Det är att-satserna i en motion som man säger ja eller nej till, inte motionens intention. I Alliansen är vi fullkomligt överens om att barngrupperna i förskolorna ska minska, vi bygger så mycket vi bara kan för att på så sätt kunna minska barngrupperna, vi för även diskussionerna vad vi kan göra mer.

Jag berättade i mitt anförande om att Kristdemokraterna har ett förslag om att finansiera minskningen av barngrupperna genom att höja maxtaxan. Maxtaxan har inte höjts på över 10 år, den har inte ens indexuppräknats som de flesta avgifter gör. Maxtaxan var något som s införde och något som gynnat de som tjänar mest, varje år har det blivit relativt billigare att ha sina barn i barnomsorgen, och vistelsetiden har också ökat.

Jag har inte sagt att Kristdemokraterna aldrig, aldrig, aldrig kommer att höja skatten, däremot har jag sagt att jag inte kommer att vara med att ta några skattehöjningar. När jag sa detta visste jag att jag inom de närmaste åren skulle sluta med politiken och jag visste också att vi inte har något behov av att i dagsläget höja skatten i Varberg. Det går bra för Varberg. Vi gör överskott. Innan vi ens överväger att höja skatten ska det finnas mycket goda skäl. Jag tror på att en god ekonomi också handlar om att människor ska ha pengar kvar i sin plånbok. Jag tror inte på att plocka in så mycket pengar som bara är möjligt för att vi som några övermänniskor som vet så mycket bättre än du själv vad du ska lägga dina pengar ska fördela dessa pengar till olika projekt. Men vi ska ha en god kvalité på välfärdens kärna, där ingår barnomsorgen.

 

No comments yet

Kommentera

