Hoppa till innehåll

Mycket sociala media på tapeten idag

januari 4, 2010

Nyss hemkommen från arbetet och möte med distriktets valgrupp kan jag pusta ut lite hemma i värmen. Idag lanserade jag min personvalsfilm som är inledningen på min personvalskampanj. Jag kommer fram till valet här på min blogg berätta om vad jag tycker om olika frågor etc. Glöm inte att ni även har möjlighet att ställa frågor/ta upp vad ni vill att jag ska prata om till min videobloggfrågelåda.

Jag presenterade min personvalskampanj samtidigt som SvD skrev om att sociala medier kommer att vara en ny PR-kanal och att valrörelsen till större del än tidigare kommer att utspela sig på nätet. SvD skriver också att många svenska politiker har använt sociala medier som en kanal för att nå ut med ett ofiltrerat budskap dvs varken om dialog, interaktion, eller om mobilisering och samverkan. Jag tror att det är oerhört viktigt att de sociala medierna inte används som en megafon. Vem orkar läsa vad en megafon skriver? En megafon som inte är det minsta intresserad av diskussion.Själv tycker jag det är oerhört givande att diskutera med människor som inte tycker som mig, man behöver inte alltid komma till konsensus. Det viktiga, tycker jag, är att man lyssnar på varandra.

Min start på personvalskampanjen har uppmärksammats, dels har jag pratat med Hallands nyheter och Dagens Media Har även blivit nämnd på några bloggar, väldigt smickrad över det som Brit Stakston på JMW skrev

”I ljuset av både artikeln och det faktum att Kristdemokraterna är sämst på sociala medier är det intressant att se hur en av de lokalpolitiker som jag följer på Twitter idag lanserar sin personvalskampanj. Lilith Svensson från Halland vill bli inkryssad till riksdagen och med en video på YouTube och i en bloggpost berättar hon vad hon vill politiskt och varför hon använder sociala medier i sin personvalskampanj. Hon får ses som ett tidstypiskt exempel på hur en socialamedievan politiker kommer att använda det nya medielandskapet för att öka kännedomen om sig själv. Sociala medier består ju av en palett av publiceringsplattformar (de flesta helt gratis) och kommer förstås flitigt användas av de som inte står överst på riksdagslistorna.”

Något annat än smickrad kan man ju inte heller bli när man får beröm av sina politiska motståndare. Socialdemokraten Peter Andersson skriver på sin blogg

”men vill peka extra särskilt på Lilith som ligger i en klass för sig. Både i att jobba med alla kanaler samtidigt kompletterat med en enastående förmåga att säga godmorgon till världens alla twittrare.”


Lämna en kommentar