Hoppa till innehåll

KD håller valfriheten högt

februari 4, 2010

Redan den 27 januari skrev jag om Birgitta Ohlsson och att hon givetvis själv skulle välja hur länge hon ville vara hemma med sitt barn, att det handlar om valfrihet. Nu verkar debatten blossat upp och man har ringt runt till en del kristdemokrater för att någon kristdemokrat skulle fördöma hennes val. Expressen har lyckats hitta en vilket slås upp stort både av dem och Alliansfritt.

Det finns fler kristdemokrater än mig som talat om värdet av valfrihet, Charlie Weimers skriver på sin blogg att han blivit uppringd av av studio ett där de ville ha en kommentar. Han skriver även en längre kommentar på Newsmill:

Hennes kombination av familj och karriär funderade jag på först igår, när Studio Ett ringde upp mig och frågade om vad jag tyckte om att Birgitta Ohlsson skulle bli EU-minister samtidigt som hon var gravid. Jag hade inte läst Hanne Kjöllers kritiska ledarartikel i DN, så min instinktiva reaktion var att här sökte nog P1 en burk moralpanik från Kristdemokratiska Ungdomsförbundets sida.

Mitt svar? Att Birgitta Ohlsson och Mark Klamberg själva får ta ställning till sitt föräldraskap. Och på samma sätt som jag vill att de ska få hantera sitt föräldraskap i lugn och ro utan en massa politisering, så hoppas jag att andra föräldrar får samma möjlighet i framtiden. Att politiken måste kunna förhålla sig till kombinationen familj och karriär är fullt naturligt

Ebba Busch skriver att Charlie gärna får bestämma när hon blir gravid, Aron Modig tycker att varje familj ska få bestämma själv och Daniel Sturesson påpekar att han tycks ha mindre problem med hennes val än vad hon själv tycks ha eftersom hon talat om tvångsdelning av föräldraförsäkringen vilket skulle innebära att hon själv skulle behöva ta ut hälften av föräldradagarna om de inte då väljer att leva på en lön.

Jag kan också avslöja att på Facebook har många kristdemokratiska synpunkter framkommit vilka alla talar för valfriheten, vad jag sett har ingen fördömt hennes val utan talar om att det är upp till varje familj hur man väljer att fördela föräldradagarna.





Lämna en kommentar