Hoppa till innehåll

Vuxnas fördomar om jämställdhet riskerar att cementera fördomar

maj 24, 2010

När vi vuxna inte klarar av att behandla kvinnor och män lika är det rätt väg att gå att föra ner denna syn bland de yngre åldrarna? Ska vi tala om för unga tjejer att de inte är lika mycket värda? Ska vi tala om för de unga killarna att tjejer behöver extra stöd för att klara sig i världen? För mig är det en självklarhet att vårt värde inte sitter i vårt kön. För mig är det självklart att inte säga till min dotter att hon klarar av saker trots att hon är tjej eftersom jag anser att om jag skulle säga en sådan sak skulle hon ifrågasätta varför det inte skulle vara självklart.

Idag uppmärksammar den 15 åriga twittraren Gustav Holmström den problematik som uppstår när vuxenvärlden försöker pådyvla unga människor sina egna fördomar, läs inlägget Kumla kommun låter endast tjejer gå på föreläsning om jämställdhet Varför kan vi inte, utan att ta upp vissa personers fördomar om kvinnors potential och möjligheter att ta sig fram för egen maskin, undervisa om självklarheter som alla människors lika värde, lika rättigheter och lika möjligheter.

Jag har tidigare berört ämnet bland annat i inlägget Det är inte rättvist att kvotera samt Jämställdhet på det privata planet KDU har en kampanj som heter We can do it, utan kvotering

2 kommentarer leave one →
  1. maj 24, 2010 19:50

    I mina ögon är killarna ofta förlorarna i det arbete som pågår i skolorna. Man är så upptagen med att ”lyfta” tjejerna att man glömmer bort att göra detsamma med killarna.

    • maj 24, 2010 19:58

      Instämmer, förstår inte varför vi inte kan fokusera på människor istället för könet.

Lämna en kommentar