Hoppa till innehåll

Varför inte en nyårskrönika

december 31, 2010

Ja för det är ju det som de flesta verkar skriva sådana här dagar. Jag avslutar 2010 med att tillfriskna från en rejäl influensa (svin? vem vet, men varken jag själv eller dottern som också legat sjuk vaccinerade oss förra året det gjorde däremot den oförskämt friska maken), det känns skönt. Däremot blir det ett stillsamt nyårsfirande med bara vår lilla kärnfamilj då det något större ställdes in igår när jag låg som en urvriden trasa i soffan och tyckte synd om mig själv. Jaja, här kommer en liten sammanfattning av 2010 med mig själv i centrum.

Ja vad har då hänt 2010, en hel del. I december 2009 började jag blogga här på WordPress, har trivts alldeles utmärkt och som den vanemänniska som jag är kommer jag väl att stanna ända tills det börjar krångla för mig.

Året inleddes med att jag direkt sparkade igång min personvalskampanj eftersom det var valår och för att jag verkligen hade hoppats på en riksdagsplats och att få sitta i Skatteutskottet. Tyvärr hamnade jag på andra plats (hade hoppats på en första plats). Under året gick jag även kristdemokraternas ledarskapsutbildning.

Jag blev i februari tillfrågad om jag ville vara med i boken Politik 2.0, oerhört smickrad tackade jag givetvis ja. I februari valdes jag även till ordförande för Kristdemokraterna i Varberg. I mars intervjuade Paul Ronge mig till sin bok om sociala medier. I april hamnade jag i Västnytt pga. min personvalskampanj. Kändes kul att jag blev så uppmärksammad, tänkte att det faktiskt fanns en möjlighet att jag skulle lyckas. I maj så släpptes boken Politik 2.0, jätteroligt och vilken snygg bok det var. Media uppmärksammade sociala medier och hur de ev. kunde påverka valutgången, jag var med i radio.

Ja det märktes att det var valår, luften darrade av förväntan (ja för oss som är intresserade iaf), hur skulle det gå. Alliansen var oroliga för att sossarna skulle vinna (det är ju så det brukar gå, de borgerliga får låna regeringsstolen en mandatperiod och sedan tar s över igen) och socialdemokraterna var oroliga för att Alliansen skulle få sitta kvar.

Det kändes som det var vind i seglen, fick en helsida i Varbergsposten, och jag kom med i Rapport (tror tyvärr inte inslaget finns kvar) med min sociala mediavalkampanj. Under hela året har det pratats om hur sociala medier kommer att slå i valrörelsen men nu börjar en del kritiska röster höjas (eller ja de hördes en hel del tidigare också), skulle det bli en flipp eller flopp? Själv tror jag att sociala medier kommer att vara en självklarhet inom nästan allt i framtiden, en sådan självklarhet att vi slutar att tala om sociala medier utan det kommer bara vara något som finns där.

Det blev en sväng till Almedalen, intressant. Första gången jag var där och en spännande erfarenhet. Många jämför det med politikers motsvarighet till musikfestival och det skulle jag nog kunna hålla med om (även om jag inte har någon större erfarenhet av musikfestivaler, har bara varit på Hultsfredsfestivalen 2 gånger, men det är nog inte riktigt min grej det där med tältliv och musik).

Sedan var det givetvis det vanliga av valrörelse, vi var runt om på lite marknader, delade ut flygblad, pratade för vår sak, lyssnade på människor som gillade vad vi gjorde och lyssnade på människor som inte gillade det. En hel del debatter blev det också.

I augusti hamnade jag på SvD:s 10-topplista över de politiker som är bäst på sociala medier, oj vad stolt jag blev. I Varberg hade vi ett otroligt gott samarbete inom Alliansen och vi målade valstugor tillsammans.

och i augusti kom också en stor och fin artikel om mig i HN och en i blodcancerförbundets tidning

Ja som sagt det kändes bra men trots idoga försök att uppnå drömmen om en riksdagsplats så misslyckades jag eller ja det var inte meningen att jag skulle sitta i riksdagen, givetvis var jag riktigt besviken. Inte någon idé att sticka under stolen med det, men jag hämtade mig ganska snabbt. Jag brukar göra det (även om det givetvis finns kvar en liten tagg då och då och för att jag  tror att jag skulle kunna gjort ett bra jobb i Skatteutskottet). Men så är det, vänd blad och gå vidare.

Så blir det lokalpolitik, jag blir ordförande i Miljö- och räddningsnämnden och hamnar i kommunstyrelsen. Det blir mycket nytt att sätta sätta sig in i och början av 2011 kommer att präglas av mycket utbildningar. 2 dagar i veckan kommer jag vara privilegierad att kunna ägna mig åt politik, övriga 3 dagar kommer jag att vara kvar på mitt arbete på Skatteverket. Nu vet jag vad jag ska göra i 4 år.

Önskar er alla ett riktigt gott nytt år!

Lämna en kommentar